메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신은경 (신라대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제29호
발행연도
2013.10
수록면
153 - 178 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
PCK is one of the core ways to develop the teachers’ teaching expertise. In this study, we constructed the PCK analysis frame in Korean language education area through literature review: ‘Subject matter knowledge’, ‘Pedagogical Knowledge’ and ‘Situational knowledge’ which include ‘Knowledge of learners’, ‘Knowledge of curriculum’, ‘Knowledge of social context’. On the basis of PCK frame which we made, and in addition to classroom observations, lesson plans, learning materials and interviews, we analysed characteristics(common and differences) of none-native Korean teachers(teacher A; native Chinese speaking Korean teacher; teacher B: Chinese of Korean heritage teacher. At the result of analysis, both teachers were demonstrated well of Subject matter knowledge, but Pedagogical Knowledge area was not as much as the Subject matter knowledge. It seems that because each teacher’s PCKs are based on a variety of backgrounds, they developed their own PCK. We suggested that they should be able to be improved and developed through continuous efforts, such as reflecting on the analysis of their own teaching behaviors, the observation of colleagues’ performances, class consulting etc.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 한국어 교육에서의 PCK 구성 요소
3. 연구 방법
4. 연구 결과
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2014-700-002752594