본 논문은 세계 각국에서 운용중인 항법 시스템과 표적획득 시스템의 체계 통합 형태를 분석하여 국내 개발 항공기에 적용 가능한 신규 체계를 제안한다. 공군의 기본 작전 요구도 중의 하나인 저고도 야간 침투 능력을 만족하기 위해 차세대 항공기가 보유해야 할 Navigation Pod, Digital Moving Map(DMM)을 이용한 항법 시스템을 제안한다. 항공기 스텔스 성능을 위한 Passive 센서를 이용한 공대공/공대지 표적획득 능력을 만족하기 위해 EO(Electro-Optical) / IR(Infra-Red) 센서인 EO(Electro-Optical) Targeting POD 와 내장형 IRST(Infra-Red Search and Track)를 이용한 시스템을 제안한다. 본 연구에서 제안한 시스템은 장비 획득, 가격 및 개발 일정 준수 등의 개발 고려사항을 반영하고 KF-16, T-50, FA-50, KUH 등의 개발 경험을 바탕으로 구성하였다.
This paper suggests the feasible system integration methods for navigation and targeting system for the future fighter for ROKAF through the analysis of existing integration cases in various countries of the world. The combination of Navigation POD and DMM(Digital Moving Map) system is suggested to meet the low altitude navigation capability which is one of ROKAF’s basic operational requirements. The combination of EO(Electro-Optical) Targeting Pod and internal IRST(Infra-Red Search and Track) is suggested as a passive sensor to meet the Air-to-Air and Air-to-Ground Targeting function which is necessary for stealth capability. The suggested system is reviewed from the acquisition equipment, price and keeping the research & development period aspects with development experience of KF-16, T-50, FA-50 and KUH program.