이 연구의 목적은 초등학생들을 위한 학습유형을 진단하는 도구를 개발하고 그 측정학적 타당성을 알아보는데 있다. 선행연구와 문헌연구를 통해서 학습유형을 청각형, 시각형, 촉각형, 독립형, 의존형, 협동형, 경쟁형, 참여형, 회피형, 전체형, 분석형, 우뇌형, 좌뇌형으로 모형을 설정하였다. 이 모형에 따라서 전문가 타당화 과정을 거쳐 예비검사와 본 검사를 개발하였고, 탐색적요인분석과 신뢰도 검증을 통하여 검사의 측정학적 타당성을 확인하였다. 이를 위해 경기도의 초등학생 363명을 선정하였으며, 연구자와 그들의 담임교사들로 하여금 학습유형검사의 문항들을 응답하도록 하였다. 자료분석 결과 청각형, 시각형, 촉각형, 독립형, 의존형, 협동형, 경쟁형, 참여형, 회피형, 전체형, 분석형, 우뇌형, 좌뇌형 등 열세가지가 추출되었다. 이 연구에서 구안한 학습유형이 일반화되어 사용되기 위해서는 지속적인 후속연구가 이루어져야 할 것이다.
The purpose of this study was to develop and validate tool for evaluating learning styles of elementary school students. Based on preceding literature, we classified a model of learning styles, which consists of auditory, visual, tactile, independent, dependent, collaborative, competitive, participant, avoidance, overall, analytic, left-brain and right-brain type. According to the model, we developed preliminary and Learning style Inventoryin the process of professional validation. This study demonstrated validity of inventory in verification of reliability and analysis of exploratory factor. We selected 363 elementary school students in Gyeonggi-do, and their teachers and researchers answered the questionnaire of learning styles. As a result of questionnaire analysis, 13 types of learning styles were identified:auditory, visual, tactile, independent, dependent, collaborative, competitive, participant, avoidance, overall, analytic, left-brain and right-brain types. Further studies are needed to enhance generalization of learning styles on this study.