메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
조현정 (수원영덕초등학교) 류희수 (경인교육대학교)
저널정보
이화여자대학교 교육과학연구소 교육과학연구 교육과학연구 제45집 제2호
발행연도
2014.6
수록면
49 - 75 (27page)
DOI
10.15854/jes.2014.06.45.2.49

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
For STEAM education to prosper it is necessary to first investigate such capabilities of students. Thus, the study sought to find out to what degree are sixth graders capable of deriving the convergence from mathematics-based STEAM education. Study results indicate the following. 1. All the top achievers and some moderate ones were found to have the capability of convergence based on the established curriculum. 2. All the moderate achievers and some low achievers understood the knowledge of the subjects associated with the problematic situation. However, they did not know what to do in the course of problem solving, and thus were incapable of proper application or convergence of knowledge. 3. To produce output suitable for a STEAM problem situation, at least 2 subjects were needed to converge. 4. No more than 50% of students’ output was creative. This finding implies that students usually have few opportunities to engage in creative thinking before producing output in the course of problem solving. Hence, methods for enhancing creativity are needed in STEAM education. 5. As for those students lacking in cognitive abilities to understand problems and who fail to identify subjects associated with the given problems, basic instructions must be provided first so that they can read and comprehend the problems and then recall what they have learned.

목차

ABSTRACT
Ⅰ. 연구의 필요성
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 연구 방법 및 절차
Ⅳ. 문제 상황에 대한 학생들의 결과 분석
Ⅴ. 결론 및 제언
References

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-300-001670286