메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
주현희 (부경대학교) 채영희 (부경대학교)
저널정보
동북아시아문화학회 동북아 문화연구 동북아 문화연구 제39집
발행연도
2014.6
수록면
99 - 121 (23page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

이 논문의 연구 히스토리 (2)

초록· 키워드

오류제보하기
This study is to analyze biases of passages from each high school national language textbook between Korea and Japan and to give direction to the Korean textbook"s new content for developing humanistic imagination as well as science technical creativity.
For this, Korean language text book 『High School Korean』, and the Japanese language text book 『國語綜合』 were compared, focused on non-literal passages from each textbook.
This study found the passages from non-literal subjects in Korean language textbook are weighted towards to human and social subjects than scientific and technical ones, compared with Japanese textbook.
For relieving unequal distribution of the subjects on the Korean textbook, there needs to select proper subjects and to find some utilization plan for integrated education of liberal art and natural science.
A knowledge and thinking of traditional interdisciplinary field has limit to creative thinking and true problem-solving. In addition, a new technology of twenty-first century requires amalgamative thinking in every area; IT, nanotechnology, science, humanities, arts and so on.
Therefore, in order to meet this requirement development of an amalgamative subject curriculum which humanities, social science, natural science and arts mingle together is urgent. And this development of a new subject curriculum will materially contribute to cultivation global talent who can understand the world and inanimate nature generally and has ability to solve the problem at hand creatively.

목차

1. 들어가기
2. 한ㆍ일 고등학교 국어교과서 구성 비교
3. 한ㆍ일 고등학교 교과서 비문학지문 제재 비교분석
4. 문ㆍ이과 통합형 국어교육을 위한 제재 선정 방향
5. 맺음말
참고문헌
【논문초록】

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2015-900-001631163