오늘날 철도 차량은 품질(Quality)의 향상과 함께 안전성 (Safety)의 문제가 대두된다. 안전성(Safety)은 최근에 국내 전동차 시행청에서 종종 요구되는 사항이지만, 제작된 시스템에 대해 정확한 “안전 하다”의 정의에 대해 누구도 쉽게 정의를 내리지 못한다. 따라서 국내외 시행청과 차량개발자는 안전인증 (SIL: Safety Integrate Level)이라는 방법을 통해 안전등급을 판단 한다. 이는 유럽에서 최초로 적용된 이래 국제규격에 등재된 (EN50128, EN50129 등) 방법을 따라 제 3 자로부터 인증을 받도록 되어 있다. 이러한 가운데 열차종합제어 장치에도 안전 무결성(SIL)을 요구하는 프로젝트가 많아지고 있다. 이에 현대로템은 국내 최초로 TCMS 전장품 장치의 SIL#2 인증 업무를 착수하였고, 각고의 노력 끝에 인증을 획득하였다, 이에 TCMS SIL#2 실질적인 인증과정을 소개한다.
Now a days in train electric equipment enface on qualification also safely on software and hardware problems. qualification is very familiar with ISO9001 but safety dose not. But end user want to get certification about their equipment in safe issue. But end user and supplier dose not know what is safety system or non safety system. So they just request certification Level call SIL (Safety Integrated Level) on system. SIL is fist developed European area, now it be a international standard (EN61508, EN610509) now we are certified Safety Level #2 for TCMS system. So we informed overall process of certification TCMS system.