본 연구는 여성 연소노인의 사회 인구학적 특성에 따른 사회무용 지도자 실제, 사회무용 지도자 실제에 따른 지도 효율성의 차이, 그리고 지각연령이 지도 효율성에 미치는 영향을 규명하는 데 목적이 있다. 이와 같은 연구목적을 달성하기 위하여 서울지역 소재 노인교육기관(노인교실, 노인대학, 노인학교, 노인복지회관, 사회복지회관, 대학부설 평생교육원 및 사회교육원, 종교기관 등)에서 사회무용 프로그램에 참여한 경험이 있는 여성 연소노인을 모집단으로 설정한 다음, 유의표본표집법을 이용하여 450명의 연구대상을 표집하였으며, 불성실하게 응답한 자료를 제외하고 총 428명의 자료를 최종분석에 사용하였다. 자료처리는 SPSS Windows 15.0 version을 이용하여 빈도분석, 탐색적 요인분석, 신뢰도분석, 카이검정, 상관관계, 다중 회귀분석, 공분산분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결론을 도출하였다. 첫째, 사회 인구학적 특성에 따른 사회무용 지도자 실제는 참여기관 유형에 있어서만 사회무용 지도자 실제 하위특성 모두에 한 차이가 나타났다. 또한 결혼유지 상태는 지도자의 성별, 연령을 제외, 교육수준과 경제수준은 성별을 제외, 직업상태(현재)는 성별과 전공경력을 제외한 모든 사회무용 지도자 실제 하위특성에 유의한 차이가 나타났다. 역연령은 지도자의 전공경력에서만 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 지각연령이 지도 효율성에 미치는 영향을 분석한 결과, 지각연령의 하위요소 중, 보이는 연령이 지도 효율성의 하위 요소 중, 인지된 지도만족(B=-.106)에 부적(-), 활동 연령이 인지된 기능향상(B=.109)과 인지된 지도만족(B=.178)에 있어 모두 정적(+) 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 사회 인구학적 특성과 지각연령이 일정한(통제된) 경우, 실제 사회무용 지도자의 하위특성인 성별, 연령, 교육수준, 전공경력 모두에 따라 지도 효율성의 하위요인 모두에 유의한 차이가 있었다.
The purpose of this study is to find the between the young-old woman the demographic characteristics and practice of social dance instructor, the difference of between practice of social dance instructor and coaching effectiveness, and tne effect of between the self-perceived age and oaching effectiveness. The subjects in this study were 450 women who were selected by purposive sampling from a population of the young-old woman who had ever participated in social dance programs in senior education institutions senior class, senior college, senior school, Senior welfare center, social welfare center, university, school of lifelong education, religion community) in Seoul. After a survey was conducted, the answer sheets from 428 respondents were analyzed except some incomplete ones. As for data handling, a SPSS Windows Ver. 15.0 program was employed, and a frequency analysis, exploratory factor analysis, reliability analysis, pearson chi-square, binary-logistic regression, ANCOVA and were utilized. The findings of the study were as follows: First, practice of the coaches according to social population characteristics shows the significant difference for all practical lower facts of the coaches only in types of participation institute. Also, marriage status without the coaches’ gender and age, educational and economic level without gender, and current job status without the gender and career show the significant difference in practical lower facts of all the coaches. Chronological age shows the significant difference only in the career of the coaches. Second, the analysis of the influence of elf-perceived age on the coaching effectiveness shows all recognized coaching satisfaction(B=-.106) of (-), function improvement(B=.109) with the recognition of activity age and recognized coaching satisfaction(B=.178) were influenced in (+) way. Third, in case of social population characteristics and self-perceived age are controled, all lower factors of coaching effectiveness shows significant difference according to the actual coaches’ gender, age, educational level and career.