본 연구는 협동 게임수업이 초등학생의 운동기능 성취와 정서발달에 어떠한 영향을 미치는지를 검증하는데 그 목적을 두었다. 이를 위해 초등학생 5학년 62명(남=31, 여=31)을 대상으로 실험집단과 통제집단으로 각각 31명을 배정하여 8주간의 협동 게임수업을 실시하였다. 이 연구에서는 양적·질적 혼합 연구방법을 택하였고, 측정도구는 집단 게임 평가 척도를 수정·보완한 척도와 운동 기능 검사로서 사전 동질성, 사후검사를 실시하였다. 자료분석은 측정도구에 대한 요인분석과 신뢰성 검 증, 평균과 표준편차, t-검증이 이루어졌고, 그 결과는 다음과 같다. 첫째, 두 집단 간 정서발달 요인 중에서 자발성, 소외감, 자신감 요인에서 협동게임 수업 집단에서 전통 교수방법으로 운영된 집단보다 유의한 차이가 나타났다. 둘째, 운동기능 성취 검사 결과, 패스, 드리블, 줄넘기 기능에서는 유의한 차이가 없었으며, 슛 기능은 협동 게임수업 집단에서 유의한 차이가 나타났다. 셋째, 질적 자료의 분석 결과 학생들은 협동 게임수업을 통해 재미를 만끽하였으며, 토론과 창의적인 수업을 통해 무언가 배우는 교과수업으로 인식하였고, 점점 협동게임 수업에 빠져드는 몰입을 경험하였다. 끝으로 초등학생들의 운동기 능 증진과 정의적 발달에 시사하는 바를 논의하였고, 집단게임 평가 척도의 활용, 운동기능 증진을 위한 협동게임 수업 전략 및 추후 연구 과제를 제시하였다.
The purpose of this study was to investigate the effect of cooperative game lessons on affective domain and motor skill achievement of elementary school students. To fulfill this research purpose, in-depth quantitative & qualitative data were taken to show the effect of cooperative game lessons on fifth grade students (31 boys, 31 girls) in elementary school. The experimental group performed cooperative game lessons for motor skills. The subjects participated in the experiments sixteen times during eight weeks and had an examination to assess group-games after each experiment. The post-test data were analyzed by independent t-test. The following are the results of the participants to assess group-games when it comes to affective domain and motor skill achievement. 1) The experimental group showed higher scores than the control group in affective domain which includes spontaneousness, alienation and self-confidence, respectively. 2) The experimental group in motor skill achievement showed higher scores only in shooting skills than the control group. The following are statements from the collected quantitative data to implicate the effect of cooperative game lessons on students in elementary school. First, the cooperative game lessons kept elementary students interested in the games. Second, they felt positive emotional results of the physical education from discussion and creative interaction. Lastly, the cooperative games transported students to their personal "Flow Zone". The results suggest that cooperative game lessons can be applied to enhance elementary school students` affective domain and motor skill achievement in physical education classes at school.