본 연구는 최근에 인기를 얻고 있는 정치 예능 프로그램 이용의 정치적 효과에 관한 이론적 논쟁을 한국적 맥락에서 실증적으로 검증하고자 했다. 기존의 오락적 정치ㆍ시사 프로그램의 효과에 관한 논의와 연구들을 검토하고 한국 정치 예능 토크쇼의 영향력이 개인의 정치 관여도와 미디어 콘텐츠 장르 선호에 따라 어떻게 다르게 나타나는지 탐구하였다. 2014년 전국규모 설문 조사 자료를 토대로 분석한 결과, 정치 관여도와 뉴스 선호가 각각 정치 예능 토크쇼 시청 정도에 강한 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 정치 관여도가 높을수록, 뉴스 선호가 강할수록 정치 예능 토크쇼 시청 정도가 높은 것으로 나타났다. 또한 본 연구의 초점이었던 정치 예능 토크쇼 이용의 영향과 정치 관여도 및 미디어 콘텐츠 장르 선호의 상호작용 효과는 두 조절 변인에서 상반되게 나타났다. 정치 관여도가 낮을수록 정치 예능 토크쇼 이용이 경성 이슈에 대한 관심을 유도하는 데 효과적이고 소극적 정치 참여 의사를 촉진한다. 한편, 예능 선호 경향이 강할수록 정치 예능 토크쇼 이용에 따른 지식 증진 효과가 큰 것으로 나타났다.
This study examined how political interests and media contents genre preferences affect the use of political entertainment talk shows and what the political effects of such shows are. Political entertainment talk shows in South Korea provide audiences with information on public issues in easy and entertaining ways without losing focus on essential points of the issues. A web-based survey with 338 South Korea media users was conducted in April 2014. The results indicate that political interests and news preferences are positively associated with political entertainment talk shows use. Findings also show that political interests have negative interactive effects with the exposure to such talk shows in attention to public affairs and willingness to politically participate. On the other hand, relative entertainment preferences have positive interactive effects with the exposure to the shows in political knowledge. The results suggest that providing information on public affairs along with entertainment may be an effective way to attract politically inattentive citizens or individuals who use media only for entertainment to the political sphere.