KRTCS UOBC시스템은 기능적으로 ATP와 ATO로 구분되고, 본 논문은 SIL4가 할당된 Onboard ATP 소프트웨어 모듈에 국한하여 기술한다. SIL4인 ATP모듈은 철도시스템의 안전관련 규격인 IEC62279에 따라 시험 및 검증이 되어야 한다. ATP모듈은 SIL4를 만족하기 위하여 IEC62279의 모듈단계의 요구사항 및 그 수준에 맞는 technique/measure를 선택하여 시험하고 분석되어야 한다. 본 논문은 SIL인증을 받기 위해 많은 시간이 필요한 모듈단계를 대상으로 하고, SIL4인증을 받은 Onboard ATP 시스템을 토대로 효율적인 시험 및 검증 방안을 제시하고자 한다.
KRTCS UOBC system, acquired SIL certification, is functionally classified as ATP and ATO, and this paper only explains onboard ATP software modules which are allocated to SIL 4. SIL4 ATP modules should be tested and verified in accordance with IEC62279, standard for safety related railway system. ATP modules should be tested and verified through selection of module level requirements and the technique/measure for the suitable level of IEC62279 in order to satisfy SIL4. The scope of this paper is limited to module level, requiring lots of time and effort, and efficient test and verification methods will be suggested based on SIL4 certificated onboard ATP system.