철도 차량의 현가장치는 1 차와 2 차 현가장치로 구성되어 있으며, 주행 중 진동에 영향을 미치는 중요한 요소이다. 특히, 현가장치에 있어서 강성은 설계단계에서 중요한 요소로서 강성(Stiffness)의 증가는 고속에서의 주행성능이 좋아지는 장점이 있는 반면에 주행 중 진동이 증가하는 요소로 작용된다. 본 연구에서는 서울도시철도 5 호선 차량의 1 차 현가 장치인 세브론 러버 스프링(Chevron Rubber Spring)의 강성(Stiffness)증가가 주행 중 진동에 미치는 영향 연구를 1 차 현가장치를 샘플링 하여 강성을 측정하였으며, 적정강성(2 kN/mm)에서 수직방향기준 0.7kN/mm (35%) 초과시 수직방향 최대 진동 가속도가 0.045g(58%), 횡방향 최대진동가속도가 0.008g(10%)증가되는 것을 확인하였다.
A suspension system of subway vehicles is composed of 1<SUP>st</SUP>. and 2<SUP>nd</SUP>.spring. The suspension system is the most important parameter of running vibration. Application of the 1st. suspension with a strong stiffness is the main design direction in order to improve the running performance at a high speed, but it causes severe vibration problems of the vehicle. In this paper, it was studied how much the stiffness changes of the 1<SUP>st</SUP>. suspension in EMU(Line 5), which consists of chevron rubber springs, has effects on the vibration of the subway vehicle. We measured the chevron rubber spring stiffness and the vibration of the subway vehicle. We found out that if 35% (0.7kN/mm) of the vertical stiffness exceeded over the standard vertical spring stiffness (2.0kN/mm), the maximum vibration acceleration to the vertical and lateral directions increased by 0.045g (58%) and 0.008g(10%), respectively.