SEC는 1999년 12월 SAB 101을 발표하여 감사인과 상장기업이 재무제표에 수익을 인식하고 표시·공시하는 지침을 제공하였다. FASB 역시 SEC의 수익인식에 관한 관심과 지침 제공에 인식을 같이하여 EITF 99-17와 EITF 99-19를 발표하였다. EITF 99-17과 99-19는 직접적으로는 인터넷회사들의 입장에서 총액매출과 상호교차 광고를 수익으로 인식하는 문제만을 다루고 있었으나, EIFT에서 언급한 내용들은 이후 거의 모든 회사들의 수익관련 회계처리에 대한 지침으로서 역할을 하고 있다. 우리나라의 경우에는 2002년 기업회계기준서 제4호를 제정하여 2003년 1월 1일 이후부터는 대리관계에 해당되는 매출형태를 가지고 있는 백화점과 종합상사 등은 수수료에 해당하는 금액만을 매출로 계상하게 하였다. 이와 같은 내용의 기준서 제4호를 적용함에 따라 산출되는 최종 당기순이익에는 차이가 없으나, 공표되는 매출금액에는 상당한 감소가 발생하는 결과가 초래되었다. 본 연구에서는 순액법 적용대상기업과 관련하여 첫째, 기업회계기준서 제4호의 적용에 따라 수익인식기준을 총액법에서 순액법으로 변경한 기업을 대상으로 재무제표에 미친 영향을 조사하고, 둘째, 총액법에서 순액법으로의 수익인식기준 변경에 따라 자본시장에서 기업의 매출액에 대한 반응에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 연구를 위하여 2002년 12월 31일 이후 최초로 개시하는 회계연도부터 적용된 기업회계 기준서 제4호 ``수익인식``에 따라 총액기준에서 순액기준으로 수익인식기준을 변경한 기업을 대상으로 표본을 선정하였다. 표본선정 결과 주석에 순액법 적용효과를 공시하여 연구에 필요한 자료가 이용가능한 기업은 127개였다. 표본기업에 대한 기술통계분석 결과 평균적인 매출액 감소는 백화점의 경우 53%, 종합상사의 경우 38%에 달하는 것으로 나타나 순액법 적용으로 인한 매출액 감소효과가 상당하였음을 알 수 있었다. 매출액과 주가와의 관계에 관한 실증분석 결과 순액법이 적용되기 이전인 2002년 총액기준 매출액은 기업가치와 양(+)의 유의적인 관계를 나타내었으나, 2003년 순액법적용 이후에는 총액기준에 의한 매출액이 SEC는 1999년 12월 SAB 101을 발표하여 감사인과 상장기업이 재무제표에 수익을 인식하고 표시·공 시하는 지침을 제공하였다. FASB 역시 SEC의 수익인식에 관한 관심과 지침 제공에 인식을 같이하여 EITF 99-17와 EITF 99-19를 발표하였다. EITF 99-17과 99-19는 직접적으로는 인터넷회사들의 입장에서 총액매출과 상호교차 광고를 수익으로 인식하는 문제만을 다루고 있었으나, EIFT에서 언급한 내 용들은 이후 거의 모든 회사들의 수익관련 회계처리에 대한 지침으로서 역할을 하고 있다. 우리나라의 경 우에는 2002년 기업회계기준서 제4호를 제정하여 2003년 1월 1일 이후부터는 대리관계에 해당되는 매 출형태를 가지고 있는 백화점과 종합상사 등은 수수료에 해당하는 금액만을 매출로 계상하게 하였다. 이와 같은 내용의 기준서 제4호를 적용함에 따라 산출되는 최종 당기순이익에는 차이가 없으나, 공표되는 매출금액에는 상당한 감소가 발생하는 결과가 초래되었다. 본 연구에서는 순액법 적용대상기업과 관련하여 첫째, 기업회계기준서 제4호의 적용에 따라 수익인식기 준을 총액법에서 순액법으로 변경한 기업을 대상으로 재무제표에 미친 영향을 조사하고, 둘째, 총액법에 서 순액법으로의 수익인식기준 변경에 따라 자본시장에서 기업의 매출액에 대한 반응에 차이가 있는지를 검증하였다. 본 연구를 위하여 2002년 12월 31일 이후 최초로 개시하는 회계연도부터 적용된 기업회계 기준서 제4호 ``수익인식``에 따라 총액기준에서 순액기준으로 수익인식기준을 변경한 기업을 대상으로 표본 을 선정하였다. 표본선정 결과 주석에 순액법 적용효과를 공시하여 연구에 필요한 자료가 이용가능한 기 업은 127개였다. 표본기업에 대한 기술통계분석 결과 평균적인 매출액 감소는 백화점의 경우 53%, 종합상사의 경우 38%에 달하는 것으로 나타나 순액법 적용으로 인한 매출액 감소효과가 상당하였음을 알 수 있었다. 매출 액과 주가와의 관계에 관한 실증분석 결과 순액법이 적용되기 이전인 2002년 총액기준 매출액은 기업가 치와 양(+)의 유의적인 관계를 나타내었으나, 2003년 순액법적용 이후에는 총액기준에 의한 매출액이 기업가치와 관련성을 나타내지 못하였다. 그러나 2003년 순액기준 매출액은 기업가치와 양(+)의 유의적 인 관련성을 보였으며 순액법 적용으로 인한 매출액변화액(즉, 총액매출액-순액매출액)은 기업가치와 음(-)의 유의적인 관계를 보였다. 이러한 검증결과는 시장이 경제적 실질을 나타내는 정보에 반응하고 있음을 의미하는 것이다. 그러나 순액매출액정보가 시장에 제공되기 이전 기간에 있어서는 시장 스스로 매출액을 순액매출액과 총액매출액으로 구분하여 반응하지는 않고 있었다.
SEC provided auditors and public corporations with guidelines on recognition, expression and public announcement of revenue by presenting SAB 101 (Revenue Recognition in Financial Statements) in December 1999. FASB subscribed to such recognition of SEC as well, introducing EITF 99-17 (Accounting for Advertising Barter Transactions) and EITF 99-19 (Reporting Revenue Gross as a Principal versus Net as an Agent). EITF 99-17 and 99-19 dealt with revenue related issues from a perspective of the Internet companies, but the details mentioned by EIFT were prepared to provide all the companies with guidelines. Korea established the Item 4 of Corporation Accounting Standards that allowed department stores and general trading firms with a means of sales under the category of proxy relationship to appropriate commissions as the sales since December 31, 2002. Applying the Item 4 does not create any difference in the profit and loss while resulting in a significant decrease in published amount of sales. Department stores have administered the total amount of purchase at the time of purchasing goods from their suppliers and the total amount of sales at the time of selling the goods to the customers. In the standpoint of accounting standard establishing organization, regulations of consignment sales must be applied to the department stores since the supplier must continue to assume the risk bearing of inventory without reverting it to the department stores. Whether the department stores recognize specified purchase and sales as gross change or net change falling under revenue, there is no difference in net income. The department store industry in Korea, however, claimed that such regulations would create a significant gap from Japan. While adopting the specified purchase and sales method as Korea, Japan appropriates the total amount of sales. If the sales were to be recognized by net change, it would be difficult to show the financial status and operating outcome to the foreigners lacking of understanding of the unique characteristics of Korean department store industry according to them. Upon a series of exhausting discussions, the accounting standard establishing organization opened the door for department stores to recognize revenue with gross change if the industry and suppliers change their general practice of business transactions. This research focuses on firms, including department stores and general trading firms that are subject to the net method. First, we examine those firms that changed their revenue recognition standards from the gross method to the net method, and we consider how such a change has influenced the financial statements of those firms. Second, we investigate if there is any difference in reaction to sales revenue of firms in the capital market along with the changes in revenue recognition standards from the gross method to net method. As a result of positive analysis, sales revenue, according to the gross method prior to 2002 and before applying the net method, exhibited a positively (+) comparable relationship with the value of firms. However, since the application of the net method in 2003, such sales revenue has not displayed any relevant relationship with such value. Sales revenue based on the net methods in the fiscal year of 2003, the first year for which the net method was applied, showed a positively (+) comparable relationship with the value of firms, although the change in sales revenue exhibited an inversely proportional relationship to the value of firms. However, the sales revenue based on the net method and the change in sales revenue in the fiscal year of 2002 did not show any significant relationship with the value of firms. According to such results and upon verification, the market does not exhibit adhering phenomena on simple sales revenue information, but react to real information. The market, nevertheless, does not react to the sales revenue by dividing it into the net change sales revenue and simple total change sales revenue on its own before information on the net changes sales revenue is released in the market.