본 연구는 보건소에서 경계성 고혈압환자를 대상으로 하여 실시한 저나트륨 섭취 영양교육 프로그램의 효과와 추수지도의 효과를 알아보기 위하여 보건소를 통해 모집된 46-80세 성인 42명(남자 6명, 여자 36명)을 대상으로 하여 총16주간 주 1회 2시간씩 8주간의 영양교육과 그 다음 8주간의 영양교육 이후 추수지도로 구성된 프로그램을 실시하였다. 8주간의 영양교육 프로그램은 고혈압환자의 영양관리를 중심으로 하여 저나트륨식, 체중조절식, 대시다이어트개념을 적용한 균형식에 대하여 이론적인 교육과 활동 그리고 조리실습 등의 다양한 교육방법을 활용하여 실시함으로써 교육 참여자들이 흥미를 가지고 식생활에서 활용할 수 있도록구성하였다. 또한 식사일지를 작성하도록 하고 영양사들이 이를 매주 확인하고 개인별 영양상담을 실시하여 짜게 먹는 식행동의 위험성을 인식하여 개선하도록 하였다. 그다음에 8주 동안 실시한 추수지도는 운동과 스트레스 관리를 위주로 하였으며 지속적으로 식사일지를 작성하도록 하고 개인별 상담을 실시하여 교육내용을 지속적으로 인지할 수 있도록 하였다. 교육 프로그램의 효과는 교육 시작 전, 8주의 영양교육 후 그리고 8주의 추수지도 후에 측정하였는데, 체구성 성분, 혈압, 혈액 성상 및 나트륨·고혈압 관련 지식, 고나트륨 식행동, 일반 식습관, 자기 효능감의 변화와 영양소섭취량과 식품섭취빈도의 변화를 통해 평가하였다.
This study was conducted to investigate the effect of sodium reduction education program of a public health center on the blood pressure, blood biochemical profile and sodium intake of hypertensive adults. The program continued for 16 weeks with an 8-week nutrition education and an 8-week follow-up to forty two subjects, 6 males and 36 females aged 46 to 80 years. Subjects received nutrition education including lectures, activities, cooking classes and nutrition counseling. Physical fitness, management of stress, and nutrition counseling were provided during the follow-up. The program was evaluated three times, before and after the nutrition education, and after the follow-up. Systolic blood pressure (p < 0.0001) and diastolic blood pressure (p < 0.001) were decreased after completion of the program. Body weight (p < 0.005), percent body fat (p < 0.005) and body mass index (p < 0.001) were decreased, too. There were no significant differences in blood glucose, HDL-cholesterol and triglycerides, while elevated levels of total cholesterol (p < 0.001) and LDL-cholesterol (p < 0.001) appeared after the program completion. Decreased intakes of vitamin A (p < 0.05), β-carotene (p < 0.001) and sodium (p < 0.001) were observed. Consumption frequency of noodles, soups, stews, kimchi, fishes/shellfish, seasoned vegetables, and salted seafoods/pickles (p < 0.05~p < 0.001) were decreased, while that of all food groups were not changed during the follow-up. Total score of nutrition knowledge related to sodium intake and hypertension (p < 0.001), and that of dietary behavior associated with high sodium intakes were changed positively (p < 0.001) only during the nutrition education. This sodium reduction education program, including the follow-up study showed positive effects on the blood pressure, sodium intake, nutrition knowledge and dietary behavior of hypertensive adults. (Korean J Community Nutr 17(6) : 752~771, 2012)