본 논문은 13-14세기 원대 창금칠기의 전개와 성격을 공장제를 바탕으로 추론하여, 창금칠기의 흐름과 동시대 고려, 일본과 함께 유행한 ‘상감공예’ 경향의 일부를 파악하는데 그 목적을 두고 있다. 창금(?金)기법은 嵌入法에 기반을 두고 있는 漆器의 장식기법으로, 칠기의 면에 陰刻을 하고 금속물질이나 색안료를 감입하는 기법이다. 칠기의 바탕재는 목재와 금속, 陶土가, 장식에는 금속, 색안료가 사용되었다. 중국에서는 ?金, 일본에서는 전체적으로는 沈金이라는 명칭을 사용하면서도 간혹 중국에서 제작된 칠기는 ?金이라는 명칭을 사용하기도 한다. 우리나라에서는 창금과 침금을 병용하고 있으나 현재 둘에 대한 명확한 기준은 없다. 13-14세기 원대 창금칠기의 전개에 대해서는 유물과 함께 『元史』, 『格古要論』, 『輟耕錄』 등의 문헌에서 전모를 확인할 수 있었다. 또한 일본 소재 원대 창금경전함에 시문된 명문의 내용과 1260년 이후 지속적으로 정비된 원의 공장제와 1265년 금옥국이 확대 개편되어, 1278년 항주로 이전한 ‘제로금옥인장총관부’의 구성과 체제는 원대 창금칠기의 제작과 직접적인 관련이 있었음을 확인했다. 또한 ‘제로금옥인장총관부’ 내의 ?局은 회화 제작과 함께 도안의 제작도 병행했을 것으로 추정돼 이를 통해 법식에 맞는, 혹은 당시의 경향을 반영한 도안이 공급되었을 것으로 추정된다. 그리고 이와 같은 도안은 다른 요인들과 맞물려 타 공예와문양 등 유기적인 성격을 가진 공예품을 생산하는데 영향을 미쳤을 것으로 판단된다. 또한 왕실에서 사용되는 창금, 금속상감공예품의 사용과 부량자국의 복합적인 성격의 생산활동 역시 이러한 유기적인 생산에 요인으로 되었을 것으로 분석했다. 그리고 현재 전세되고 있는 원대 창금칠기의 문양소재와 표현을 분석해 기법의 양상을 살펴보았다. 문양소재는 화당초문, 봉황, 공작, 앵무를 중심으로 한 조류문, 운문, 선문, 인물문 등이 활용되었다. 이를 바탕으로 기법의 양상을 크게 세 유형으로 나눌 수 있었다. 첫 번째 유형은 기물의 문양을 선창금, 면창금, 나무의 면을 함께 활용해 여백이 없이 각 유물의 면에 중심문-보조문의 형태로 시문한 유형, 두 번째 유형은 선창금만을 활용한 유형, 세 번째 유형은 창금기법의 틀 안에서 장식재의 병용이 이뤄진 유형으로 정리하였다. 원대 창금기법에 대해서는 부분적으로 간략하게 소개된 적은 있으나, 전체의 체계적인 연구와 이해는 아직 미흡한 편이다. 그리고 우리나라에서는 그간 현전하는 동 시대 유물이 없어, 연구가 거의 이뤄지지 않은 상태이다. 하지만 2014년 아이치현 도자미술관에서 고려 제작으로 추정되는 유물 1구가 공개되어, 본격적인 연구가 필요하다고 생각한다. 본 고가 창금기법은 물론, 주변국의 상감공예문화의 한 부분을 이해하는데 부족하지만 조금이나마 유용한 자료가 되길 기대한다.
The purpose of this paper is to examine the development and characteristics of lacquerware inlaid with gold produced on the basis of the artisan system in the 13th and 14th centuries during the Yuan dynasty, and determine the transmission of lacquerware inlaid with gold and the fashionable trends of inlay work to Goryeo and the contemporary Japan. As a method of decorating lacquerware, the technique of gold inlay requires the setting or insertion of a metal material or pigment into the surface of lacquerware after it is incised.Lacquerware usually is made of wood, metal, or porcelain clay as the base material, and metal or pigments for decoration. This technique is also called qiangjin (?金) in China and sokin or chinkin (沈金) in Japan. Concurrently, the two names have been used in Korea without clear distinction. For the development of lacquerware during the Yuan dynasty, its full story can be found, along with relevant artifacts, in references such as The History of Yuan (元史), The Essential Criteria of Antiquities (格古要論, a guidebook about commerce and culture of the Ming dynasty), and The Record of Rest from the Plow (輟耕錄, an encyclopedia that treated the culinary arts). As the artisan system of the Yuan Dynasty was continually organized from 1260 and the Metals and Jewels Workshop (金玉局) was reformed for expansion in 1265, the composition and system of artisans, the Supervisorate-in-chief of Metal Workers and Jewelers for the Various Routes (諸路金玉人匠總管府), moved to Hangzhou in 1278. This was in direct relation to the manufacture of lacquerware inlaid with gold. This influence can be found even in the inscription on a sutra box inlaid with gold created in the Yuan dynasty, which is currently in Japan. Presumably, the Artistic Bureau (畵局) of the Supervisoratein- chief of Metal Workers and Jewelers for Various Routes (諸路金玉人匠總管府) also played a role in design-making, along with painted drawings. It is assumed that designs that conformed to the use and reflected the trends of the times were supplied. It is judged that these designs were interlinked with other factors that influenced the manufacture of crafted works and were intimately connected to other kinds of crafts and designs. From an analytic approach, such closely related manufacturing also has contributing factors including: the technique of inlay with gold into the lacquered surface, which was used in the court; the use of metal inlay craft; and multiple production activities by the Fuliang Porcelain Bureau (浮梁磁局). This study analyzes the decorative motifs and expressions of extant lacquerware inlaid with gold that were produced in the Yuan dynasty in order to examine various aspects of the technique. The design objects used include: floral scroll; bird based on a Chinese phoenix, peacock and parrot; clouds; linear design; and human figures. The aspects of the technique can be largely grouped into three categories: the first uses linear inlay with gold (??金) and planar inlay with gold (面?金) using the wood face of lacquerware to inscribe the mainsupplementary design on each face of the relevant artifact without allowing margins; the second uses linear inlay with gold only; and the third uses other various decorative materials within the frame of the technique of gold inlay into a lacquered surface.