메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
박성애 (서울시립대)
저널정보
한국아동청소년문학학회 아동청소년문학연구 아동청소년문학연구 제16호
발행연도
2015.6
수록면
279 - 307 (29page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This article aims at analyzing aspects of power and revolutionary imagination of Korean children’s literature. The school is a space of co-existence for children. Writers want the school to be the space that children’s variety can be showed, but the school of Korean children’s literature is not a space for children’s community. Writers think the school is a space that the Other is disappeared by the power of Subject. Writers have common understanding about this problem, but each writers show different imagination for revolution. The writer of ‘I ask for the trial’ suggests enlightenment to overthrow the power of the Subject. Enlightenment precondition that the Subject of enlightenment is predominant over the Other. So, this has a limit to change the system. In ‘No whisper area’, Yerin, the bad character is ruined by her immorality. Sera who have been bullied by Yerin is skeptical about good and evil. Scepticism of Sera helps her reflect. Sera is like with the writer of this text, so she can not show the children’s characteristics. In ‘Sign number 3, Sukbbong An’, the Other-characters do not lose their characteristics under the power of the Subject. Their characteristics can be kept by the comicality in this text. It is a strong way for the revolution against the power of the Subject that the Others are in the school by maintaining their characteristics. Children being make the school the space of community.

목차

1. 서론 : 성인작가와 아동독자 사이의 윤리적 관계
2. 한국 아동서사문학의 ‘ 학교’ 공간에 나타나는 권력의 양상
3. 권력에 대한 전복의 상상력과 아동인물의 존재 양상
4. 결론
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-809-001617198