메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
차은주 (중앙대학교) 김영재 (중앙대학교)
저널정보
한국체육과학회 한국체육과학회지 한국체육과학회지 제24권 제3호 (인문사회과학 편)
발행연도
2015.6
수록면
51 - 64 (14page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to analyze a value cognitive structure of school sports club participation behaviors for prosperity of school culture by applying the Means-End Chain(MEC) Theory. For this study, a laddering technique-based interview and an open-ended survey was conducted with 339 middle and high school students who participated in school sports clubs in Seoul and Gyeonggi area and data were collected. As the result, the characteristics of Attribute(A)-Consequence(C) -Value(V) stages of school sports club participation behaviors were extracted and a Hierarchical Value Map(HVM) was developed using betweenness centrality of the Netminer 4.0 program. The study findings are as follows: Frist, at each stage of school sports club participation behaviors, Attribute was 16, Consequence was 14 and Value was 8. Second, in terms of consequence(C) factors, pleasure, improvement in kinesthetic senses, health-related physical fitness and acquisition of exercise knowledge played high mediating roles. Based on these results, the meaning of the value system of school sports club participation behaviors and the orientation of the efficient school sports club policy were discussed.

목차

Abstract
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구방법
Ⅲ. 학교스포츠클럽 참여행동의 가치체계 분석
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론
참고문헌

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-692-001660023