메뉴 건너뛰기
내서재 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

다문화 교과 프로그램이 간호대학생의 다문화 수용성 및 역량에 미치는 효과
추천
검색
질문

Effects of a Multicultural Course on the Multicultural Acceptability and Competency of Nursing Students

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채명정 (광주여자대학교) 김진일 (건양대학교) 이진희 (광주여자대학교)
저널정보
한국간호교육학회 한국간호교육학회지 한국간호교육학회지 제21권 제3호 KCI우수등재 SCOPUS
발행연도
2015.8
수록면
373 - 381 (9page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
다문화 교과 프로그램이 간호대학생의 다문화 수용성 및 역량에 미치는 효과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study was conducted to examine the effects of a multicultural course on nursing students’ multicultural acceptability and competency. Method: The research design for this study was a non-equivalent control group, non-synchronized pre- and post-test. The experimental group (n=28) took 13 weeks of the multicultural course, while the control group (n=28) received only regular classes over the same period. Pre- and post-tests were done to identify the effects of the program. The data were collected using self-administered questionnaires and analyzed using the PASW 18.0 program. Results: All indices of multicultural acceptability and competency in the experimental group were significantly higher than that of control group after the program, except for two: universality (a measure of multicultural acceptability) and multicultural awareness (a measure of multicultural competency). Conclusion: These results suggest that the multicultural course was effective in elevating the level of multicultural acceptability and competency among nursing students.

목차

서론
연구 방법
연구 결과
논의
결론 및 제언
References

참고문헌 (30)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

댓글(0)

0

첫번째 댓글을 남겨주세요.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-512-001835729