메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이은미 (대구가톨릭대학교 간호대학 간호학과) 김선희 (대구가톨릭대학교 간호대학 간호학과)
저널정보
부모자녀건강학회 부모자녀건강학회지 부모자녀건강학회지 제18권 제2호
발행연도
2015.1
수록면
78 - 87 (10page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색

이 논문의 연구 히스토리 (3)

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: This study attempted to determine multicultural awareness, empathy and intercultural skill communication of nursing students and to identify the variables that influence intercultural communication skills. Methods: The subjects were 238 nursing students. The research subjects were the students in the third and fourth grade of the Department of Nursing of five four-year universities located in D city, A city and Y city in Gyeongbuk region. Data were collected from March 11 to 22, 2013 by using self-report questionnaires. The data were analyzed by using descriptive statistics, t-test, one-way ANOVA, Pearson's correlation, and stepwise multiple regression with the SPSS/WIN. Ver. 18.0 programs. Results: The affecting variables of intercultural communication skill were multicultural awareness (${\beta}=.47$), empathy (${\beta}=.38$), other foreign languages (${\beta}=.16$) and multicultural interests (${\beta}=.09$). These variables accounted for 67.0% of the affecting intercultural communication skill. Conclusion: Based on these findings, more systematic multicultural education that can be used for multicultural subjects is needed to be conducted at nursing schools. In particular, programs considering the subjects who do not have neither foreign friends around them nor experience of staying abroad need to be developed.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0