메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
채명정 (광주여자대학교) 김진일 (제주대학교)
저널정보
한국보건간호학회 한국보건간호학회지 한국보건간호학회지 제30권 제1호
발행연도
2016.4
수록면
70 - 82 (13page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Purpose: The purpose of this study was to develop a multicultural education program for nursing students and to examine its effects on multicultural sensitivity and efficacy. Methods: A research design for this study was a non-equivalent control group, non-synchronized pre-post test. The experimental group (n=34) participated in a 13-week multicultural education program while the control group (n=35) attended regular classes having no relation with multiculture for the same period as that of the experimental group. Multicultural sensitivity and efficacy were measured before and after the program. Data were collected using self-administered questionnaires and analyzed using the PASW 18.0 program. Results: Total scores for multicultural sensitivity and efficacy were significantly increased in the experimental group compared with the control group after the program. The subcategories of multicultural sensitivity; ‘respect for cultural differences’, ‘interaction enjoyment’ and multicultural efficacy; ‘general functions’, ‘considering multicultural families’ were increased respectively, whereas others were not changed. Conclusion: Based on these results, it can be suggested that a 13-week multicultural education program is effective for improving nursing students’ level of multicultural sensitivity and efficacy.

목차

Ⅰ. 서론
Ⅱ. 연구 방법
Ⅲ. 연구 결과
Ⅳ. 논의
Ⅴ. 결론 및 제언
References
ABSTRACT

참고문헌 (29)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-512-002838900