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The study of the smartphone for practical use of information and consumer information
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스마트폰의 정보활용과 소비자 정보수용도에 관한 연구

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Park, Bae-Jin (건국대학교)
Journal
Korean Consumer Agency journal of consumer policy studies Vol.46 No.2 KCI Accredited Journals
Published
2015.8
Pages
45 - 64 (20page)

Usage

cover
📌
Topic
스마트폰의 정보 활용이 소비자 정보 수용에 미치는 영향을 분석하는 것이다.
📖
Background
스마트폰 사용이 정보 소비 행동의 변화를 초래하고 정보 격차 문제를 해결하는 데 기여한다는 점을 바탕으로, 개인의 능력에 따른 정보 활용의 차이를 연구하고자 한다.
🔬
Method
스마트폰 정보 활용을 인포테인먼트, 엔터테인먼트, 위치 기반 검색, 과업 수행으로 정의하고, 278명을 대상으로 설문 조사를 통해 데이터를 수집한 후 ANOVA와 회귀 분석 기법을 사용하였다.
🏆
Result
스마트폰 이용 능력과 앱 사용 실태 간의 차이가 정보 활용 및 수용에 유의미한 영향을 미치고, 정보 활용은 정보 수용도에 긍정적인 영향을 미치지만, 정보 추구 동기는 이 관계를 부정적으로 조절하였다.
The study of the smartphone for practical use of information and consumer information
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Abstract· Keywords

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Importance and influence that a smartphone exerted on information search action had drastically been expanded with rapid development of information and communication technology. A smartphone requires users the high level of skill and relevant knowledge even it has gradually been developed into a multi-functional medium and provides convenience for users. Difference in users" personal characteristics would be connected into difference in application of a smartphone information.
Accordingly, it was also demonstrated whether practical use of information in smartphone affects the information adoption. The behaviors of information application selected to perform this study were infortainment, entertainment, location based search, accomplish task. The research results showed that the smartphone information ability significantly different both application of information and adoption of information in smartphones. Also, the smartphones information application positive affected adoption of information. The motivation for pursuing information as a moderating variable has impact on the relationship between the information application and the information adoption in the negative direction. It is expected that new government"s policy based on research return should be established to cope with the information adoption as well as the gap of digital divide.

AI Summary

Topic

스마트폰의 정보 활용이 소비자 정보 수용에 미치는 영향을 분석하는 것이다.

Background

스마트폰 사용이 정보 소비 행동의 변화를 초래하고 정보 격차 문제를 해결하는 데 기여한다는 점을 바탕으로, 개인의 능력에 따른 정보 활용의 차이를 연구하고자 한다.

Method

스마트폰 정보 활용을 인포테인먼트, 엔터테인먼트, 위치 기반 검색, 과업 수행으로 정의하고, 278명을 대상으로 설문 조사를 통해 데이터를 수집한 후 ANOVA와 회귀 분석 기법을 사용하였다.

Result

스마트폰 이용 능력과 앱 사용 실태 간의 차이가 정보 활용 및 수용에 유의미한 영향을 미치고, 정보 활용은 정보 수용도에 긍정적인 영향을 미치지만, 정보 추구 동기는 이 관계를 부정적으로 조절하였다.

주요내용

Contents

요약
Ⅰ. 연구의 목적 및 필요성
Ⅱ. 이론적 고찰
Ⅲ. 연구설계
Ⅳ. 결과 및 해석
Ⅴ. 결론
참고문헌
Abstract

References (63)

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