디지털 스토리텔링을 활용한 브랜드 스토리텔링은 SNS환경에서 더욱 진화된 다양한 사례들을 선보이고 있다. 따라서 본 논문의 연구 배경 및 목적은 SNS환경에서의 브랜드 스토리텔링의 다양한 사례 분석을 통해 SNS에서 브랜드 스토리텔링 방식과 그 유형을 도출하고 그를 통해 제기되는 문제점의 해결방안과 새로운 방향을 제시하고자 하였다. 연구 방법으로는 각각의 사례에 대한 방식, 인터랙티브환경, 스토리에 대한 1차 분석과 흥미유발코드, 참여도, 개방성, 몰입감, 유동성, 스토리 전략이라는 분석기준을 통한 2차 분석으로 성공 전략과 문제점을 도출하고, 이를 통합하여 브랜드 스토리텔링의 총괄적인 분석 결과를 제시하였다. 연구 범위는 SNS환경을 활용하는 브랜드 스토리텔링 중 인터랙티브한 환경을 제시하는 소셜무비, 에드버 게임, 웹진, 인터랙티브 광고 방식을 취하고 있는국내 사례로 제한하였다. 이를 바탕으로 분석한 결과 에드버게임과 소셜무비를 적절히 활용한 1인칭 스토리텔링 방식이 주를 이루었으나 일부 사례의 경우 획일화된 스토리 구조의 반복, 타겟에 소구성이 떨어지는 서사구조와 상호작용성으로 인해 몰입감과 흥미가 반감되는 것으로 분석되었다. 이러한 문제의 새로운 방안으로 최근 SNS의 사용자 정보와 인맥을 스토리로 끌어들여 나의 스토리를 브랜드 스토리텔링의 중심으로 만듦으로써 브랜드 스토리와 나의 스토리를 하나로 이어 감정적 교류의 이끌어가는 구조로 진화하고 있다. 앞으로 사용자의 정보를 다양한 방식으로 활용해 스토리텔링의 컨셉과 방식이 더 풍성해질 뿐 아니라 소비자와 브랜드의 관계 형성에 더 큰 역할을 할 것으로 본다.
Brand storytelling applying various methods of digital storytelling has been noticed as a solution for it in SNS environment. Therefore, the background and purpose of this study are to draw brand storytelling methods and types in SNS through analysis on various brand storytelling cases in SNS environment and suggest solutions and new directions for the problems presented through that. As the research method, the study conducts the primary analysis on the methods for separate cases, interactive environment, and stories and then the secondary analysis based on the criteria of analysis, that is, stimulation codes, participation, openness, immersion, flexibility, and story strategies, in order to draw success strategies and problems, and by integrating this, the paper suggests the results of the general analysis on brand storytelling. The range of the research is limited to domestic cases that take the modes of social movies, advergames, webzines, or interactive advertisements to present interactive environment among the types of brand storytelling utilizing SNS environment. According to the analysis based on that, the first-person storytelling method using advergames and social movies appropriately has been prevalent; however, the analysis shows that in some cases, immersion and interest become rather diminished due to the repetition of uniform story structures and the narrative structure and interactivity with low appeal to the target. As a new method to solve that problem, recently, SNS` user information and personal connections are drawn to the stories to make my story the center of brand storytelling, and the structure is evolving to the one that leads to emotional exchanges as connecting the brand story and my story as one. It is expected that user information will be utilized in more diverse ways afterwards to richen the storytelling`s concepts and methods and also will play greater roles in building the relations between consumers and brands.