본 논문은 ‘창의적디자인기술’에 대한 이론적 고찰, 디자인기술융합 및 제조 2.0 시대의 발생배경 및 유형분석, 그리고 미래디자인산업 및 미래소비자트렌드 전망에 대해 논의함으로써 국내 디자인산업 개발에 필요한 이론적이고 체계적인 학술자료를 제공하고자 연구되어졌다. 연구범위는 창의적 디자인기술에 대한 이론적 고찰, 디자인기술융합과 제조 2.0 시대의 발생배경 및 유형분석, 그리고 미래디자인산업 발전가능성과 미래소비자트렌드 분석을 통하여 해결해야 할 과제에 대하여 논하며 결론에 이르고 있다. 연구방법은 인터넷을 이용한 국내외 정보 D/B 및 네트워크 검색, 논문과 단행본을 포함한 도서·출판물등 문헌조사를 통한 고찰 및 분석이 중심이 되었다. 연구 내용과 결과는 다음과 같다. 첫째, 기술 수준의 보편화로 인한 디자인·브랜드이미지 등 무형적 가치의 차별화가 중요해졌으며, ‘창의적 디자인기술’은 향후 더욱 그 영역이 확산될 전망이다. 둘째, ‘디자인기술융합에 의한 창의적디자인기술 개발’은 기술 요소의 결합, 기술과 산업 간 융합, 기술과제품과의 융합, 제품과 서비스 간 기술융합, 서비스와서비스 간 기술융합 등 다양화되면서 새로운 디자인수요를 창출해낼 것이다. 셋째, 바이오미미크리(Bio-mimicry), 3D 프린팅, 사용자들의 제조 및 서비스에 대한 참여·공유·개방에 의한 공정 혁신(Process Innovation) 등으로 ‘제조2.0(Manufacturing 2.0) 시대’로 진입하게 되었다. 넷째, 위와 같은 환경변화에 의해 미래소비자트렌드를 주도할 5 유형으로 ‘도시소비자(City Consumer)’,‘뉴 시니어(New Senior)’, ‘어반 서바이벌리스트(Urban Survivalist)’, ‘여성소비자(Women Consumer)’, ‘밀레니얼세대(Millennial Generation)’ 등이 분류 되었고, 이들에 의한 7 영역 미래소비자트렌드 및 디자인 적용분야가 제시되어졌다. 마지막으로 디자인기술 및 소비자 환경 변화에 따른 디자인 사고 중심의 ‘창의적디자인기술’ 개발로 새로운 디자인 수요 창출을 제안하였다. 본 연구가 국내 창의적 디자인기술 개발과 미래디자인산업시장 확대를 위한 이론적·체계적 분석 자료로 활용되기를 기대한다.
This article is designed to offer theoretical data and definite analysis materials for extensive researches and development of design industry in domestic by analyzing a diversity approaches, developmental possibilities, and cases to the design technology convergence and manufacturing 2.0 based on creative design technology and discussing about the design industry and consumer trend subject in the future. Main scopes of this article are formed with a theoretical study on a creative design technology, an analysis on design types and causes background of a design technology convergence and manufacturing 2.0, and finally come to the conclusion through a developing possibility and analyzing the futurity design industry and consumer trend subject around us. The main method of this article is to review and analyze the data from internet D/B in domestic and abroad, and variety of literatures including thesis, books, periodicals and the other publications. The summary of contents and results of this article are as below. First, intangible value such as design·brand image differentiation becomes more important than before because of generalization of technical-level talks, further ‘creative design technology’ is expected to spread to the other fields. Second, ‘creative design technology development by design technology convergence’ will create a new design demand through diversification with a technology convergence like combination of the technological elements, combination between technology and industry, technology and product, product and service, and service with service. Third, period of manufacturing 2.0 is wild opened by bio-mimicry, 3D printing, process innovation with participating·sharing·opening activity by user for manufacture and service. Fourth, 5 types which could take the leading a futurity consumer trend are classified to ‘city consumer’, ‘new senior’, ‘urban survivalist’, ‘women consumer’, and ‘millennial generation’, and 7 fields of consumer trend and design in the future are presented as a promising sector. Finally, new design demand generation by ‘creative design technology development’ focused on design thinking in accordance by changing of design technology and consumer environment is proposed It was expected that this paper would be utilized as theoretical-systematic data for developing and expanding the marketability of creative design technology and futurity design industry in domestic.