큐레이팅은 기존의 창작물들을 일정한 목적을 위해 연구, 수집, 분류하고, 이를 바탕으로 새로운 가치를 만들어내는 2차적 창작활동이다. 최근 전통적인 큐레이팅 영역에서는 디자인을 요구하고, 디자인 영역에서는 큐레이팅 능력을 적극적으로 받아들이는 새로운움직임이 나타나고 있다. 본 연구는 디자인 큐레이팅의 세 가지 이해 가능성을 제시하고, 그 가능성들이 구체적으로 어떠한 배경들과 관계를 맺고 있는지 밝히는 데 목적을 두고 있다. 이를 위해 관련 주제를 다룬 문헌과 자료들을 바탕으로 논제를 비평적으로 서술하는 연구방법을 취하였다. 본 연구가 제시한 디자인 큐레이팅의 세 가지 이해 가능성은 첫째 디자인의 개념과 방법을 큐레이팅에 활용하는 움직임, 둘째 디자인 산물을 대상으로 하는 큐레이팅 활동, 셋째 큐레이팅의 개념을 디자인에 적용하는 움직임이다. 본 연구는 이 세 가지 디자인 큐레이팅의 내용을 연구범위로 취하고 있다. 연구결과 세 가지 디자인 큐레이팅의 등장 배경을 보면 다음과 같았다. 첫째, 디자인의 개념과 방법을 큐레이팅에 활용하는 움직임은 신자유주의 확장, 미술품과 미술관이 일종의 상품으로 존재하는 상황, 그리고 그에 따른 경쟁의 심화가 등장 배경으로 자리하고 있었다. 두번째, 디자인 산물을 대상으로 하는 큐레이팅은 2000년대 접어들어 본격화되었다. 여기에는 문화적인 맥락에서 디자인을 바라보려는 움직임, 디자인 산물의 판매를 위해 전시를 활용하는 움직임, 상징자본 획득 수단으로 전시를 활용하는 움직임이 배경으로 자리하고 있었다. 세 번째, 큐레이팅의 개념을 디자인에 적용하는 움직임은 전통적 의미의 디자인 개념에서 벗어나 새로운 확장을 꾀하는 디자인계의 움직임을 배경으로 하고 있다. 저성장기에 접어든 경제상황, 산업구조와 환경의 변화, 그리고 이러한 변화에 따른 디자인계의 어려운 상황도 큐레이팅의 개념에 디자인이 주목하는 배경이었다.
Curating is to research, collect, and classify existing creative works for a certain purpose. It is a secondary creative activity for making new value based on those three activities. Recently traditional curating activity focus on design, while design world thinks highly of curating ability. In this situation, this study will present three understandable possibilities of design curating and clarify with what those possibilities are concretely connected. For this study, I adopted method of study to critically narrate central subjects, based on literature and related materials. The three understandable possibilities of design curating that this study presents are as follows: first, the movement for utilizing concept and method of design for curating, second, curating activity targeted at design product, and third, the movement for applying concept of curating to design. The range of this study includes these three design curatings. The backgrounds of three design curatings are as follows. First, the movement for utilizing design concept and method for curating was initiated by expansion of neo-liberalism, fine arts and art gallery as products, and intensifying competition for the products. Second, the curating targeted at design product was started in earnest from 2000, by the movement for understanding design in terms of culture, the movement for using exhibition for selling design products, and the movement for using exhibition as acquiring means for symbolic capital. Third, the movement for applying concept of curating to design can be regarded as new design expansion, departing from the traditional design. The current design began to pay attention to curating due to deepening economic recession, the change of industrial structure and environment, and design world going downhill.