메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
신원정 (베를린 훔볼트대학교)
저널정보
현대미술사학회 현대미술사연구 현대미술사연구 제38집
발행연도
2015.12
수록면
87 - 112 (26page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Nam June Paik’s first solo Exhibition at Parnass Gallery in Wuppertal in 1963 is highly regarded in art history as the beginning of video art which characterizes Paik’s art afterwards. This study reflects upon this show from a new perspective: with respect to Paik’s political interests, it presents a differentiated way of its reading. A program note which Paik designed personally for the show has an unusual print substrate: The image from the newspaper pages of Kyunghyang Shinmoon, published in the early sixties, is printed as the background of the flyer. The phrase “HOMMAGE à Rudolf Augstein?” shown on it implies adequately the political scandals both in South Korea and West Germany around 1960. In case of three flyers, Paik created totally different base images; he chose thematically similar reports from various sources, arranged the clippings on a blank sheet of paper and printed the textual collages with politically significant events in the history of South Korea. This clears up the highly political consciousness and the critical view of the artist which both apply also to the international situation. The wall installation at Parnass Gallery, which consists of a page of the Bild newspaper flanked by four so-called stained national flags, indicates the political tensions and ideological conflicts in times of the Cold War.

목차

Ⅰ. 들어가는 말
Ⅱ. 정치권력에 맞선 언론에 바치는 경의
Ⅲ. 전후 국제정세의 비판적 조명
Ⅳ. 나가는 말
참고문헌
Abstract

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-609-002298322