본 연구는 통일환경의 변화에 민감하게 조응하는 통일의식의 현주소를 보다 면밀히 분석할 필요가 있음에 착안하여, 지금까지의 통일 여론조사에서 간과되어온 집단별 통일의식의 이질성 내지 차별성에 초점을 맞추고자 한다. 이에 본 연구에서는 일반 국민을 대상으로 하는 조사와 더불어, 청소년과 여성 그리고 386세대 3집단간 통일의식의 차이를 규명하고자 한다. 본 설문조사에는, 통일의식의 구체적 내용을 통일관과 북한관으로 나누어 통일관에는 통일에 대한 관심과 희망, 분단상황에 대한 예측과 통일과정에 대한 평가 그리고 통일의 걸림돌 및 통일비용에 대한 평가 등을 포함시켰으며, 북한관에는 북한을 어떻게 받아들이고 있는지 여부와 남북관계에 대한 평가, 그리고 북한에 대한 기억을 포함시켰다. 본 연구를 위한 설문조사는 전화조사와 집단별 조사를 병행하였다. 조사는 전화조사의 경우 6월 3일, 설문조사의 경우 5월 31일부터 6월 14일에 걸쳐 이루어졌고, 최종 분석에 포함된 표본 수는 전화조사 250명, 청소년 348명, 여성 260명, 386세대 203명이다. 조사 결과 나타난 바 각 집단별 통일의식의 특성을 간략히 요약해보면, 청소년의 경우는 통일에 대한 관심이나 열망이 다른 집단에 비해 낮은 반면 통일을 원하는 이유와 원치 않는 이유에서는 명분보다 실리를 추구하는 경향이 뚜렷이 나타나고 있다. 아울러 현재 통일진행 속도는 그대로 유지하는 것이 좋겠다는 의견을 보이고 있고, 남북한 동질성에 대한 평가는 평균 5.5점으로 비교적 높게 나타나고 있다. 한편 통일의 걸림돌로는 북한지도층과 북한의 정치체제를 지목하는 비율이 높게 나타나고 있고, 통일비용이 분단비용 보다 높다는 인식을 보여주고 있다. 다음 여성의 경우는 다른 집단에 비해 통일에 대한 관심과 열망이 다소 낮은 동시에, 통일을 원하는 이유로서 민족의 지상과제를 들고 있고 원하지 않는 이유로는 사회적 불안정을 들고 있어, 통일과 관련된 전형적 이데올로기를 내변화하고 있음을 추측해볼 수 있다. 나아가 당대 통일을 원하는 비율이 높긴 하나 현재 통일과정의 속도를 그대로 유지하기를 바라는 비율 또한 높게 나타나고 있다. 여성의 경우도 통일의 걸림돌로는 북한체제 및 북한지도층의 태도를 지목하고 있고 통일비용에 대한 우려가 높게 나타나고 있으며 남북관계의 실리성을 인정하는데 있어 상대적으로 소극적인 특성을 보이고 있다. 한편 386세대의 경우는 다른 집단과 비교해볼 때 통일에 대한 관심과 희망이 매우 높음은 물론 북한에 대해서도 가장 우호적인 태도를 견지하고 있다. 실제로 386세대는 통일을 원하는 이유에 있어서도 보다 현실적인 논리를 개발할 것을 요구하고 있고, 통일비용 및 분단비용에 대해서도 가장 진보적 인식을 하고 있는 것으로 나타났다. 앞으로 국민의 통일의식 관련 연구에 있어서는 "통일의식" 규정을 둘러싼 정확한 문제의식을 토 대로, 국민의 통일의식의 다면성을 체계적으로 파악하는 노력이 요구되는 동시에, 군인이나 노인과 같은 특수 집단을 대상으로 한 연구 또한 확대되어야 할 것이며, 통일의식 형성 과정에 대한 심층적 분석이 요구된다 하겠다.
This study aims at exploring the group differences of "Unification Consciousness" which has been closely related with the socio-political situations in the Korean Peninsula. The research focuses on the dissimilarity among groups toward the various aspects of the Unification-related issues. The youth, women, and the so-called 386 Generation are selected as the target group of the research. The contents of the questionnaire are composed of two parts. The first part asks about the attitudes toward Unification; interest and hope of the Unification, expectation of the Two Korea`s future, evaluation of the Unification process, and obstacles of the achievement of Unification etc.. The questions of the second part include attitudes against North Korea, prediction of the relationship between South and North Korea, and memory or image of North Korea etc.. The researches are carried by the telephone and questionnaire survey, from May 31st to June 14th. in 2000. The final sample sizes by groups are 250 of the telephone survey, 348 for the Youth, 260 for Women, 203 for the 386 Generation. As the results of the research is represented, each group shows quite different attitudes, values and perspectives of the Unification and North Korea. In sum, the Youth shows a more pragmatic attitude toward Unification. It is relatively low for the Youth to show the interests in the Unification, and not eager to show the aspiration of the Unification. The youth considers the present speed of the Unification proper and evaluates mean prices 5.5/10 of the degree of similarity and dissimilarity between the two Koreas. Without an exception, the Youth refers the obstacle of Unification to the dominant groups and political systems of North Korea. And the Youth think that the Unification cost is much larger than the Partitioned cost. In the case of Women, it is quite obvious for them to show relatively low interest and aspiration to the Unification as compared with other groups. The reason to expect the Unified country for women is because we are the unique country which has carried the purity of one nationality for over 5,000 years. Women are also usually worried about the social turmoil or instability which is assumed to be caused by the Unification. So, women`s Unification Consciousness can be regarded as an internalization of the stereotypical attitude of the Unification. Though women show quite a high percentage of whom want to be a citizen of the Unified Nation in the near future, they hope to keep the current speed of the Unification process. Also women share with the Youth as for pointing out the North Korean political system and their dominant class as the main barriers of Unification. As a result, women are reluctant to admit how beneficial Unification will be. It is interesting to find out that the degree of interest and hope for the 386 Generation to the Unification is very high. The 386 Generation shows the most positive attitude toward the Unification, and wants to have a more realistic logic of Unification. To the cost of Unification, the 386 Generation evaluates relatively low compared with other groups. To clearly define the "Unification Consciousness", to examine systematically multiplicity of the "Unification Consciousness", and to include such alienated groups in the Unification research such as the soldier and the old are the subjects waiting for the future research.