본고에서는 기존 연구와 관점을 달리하여 성리학적 소양을 갖춘 문인 계층이 고려 사회의 주류가 되고, 元代 文人 관료들과의 적극적인 交遊 등으로 형성된 사대부 문화가 고려 14세기 상감청자에 어떤 방식으로 표출되는지에 대한 문제를 살펴보았다. 14세기에 제작되는 세 점의 문양 구성 요소와 표현 방법, 배치 등을 면밀하게 분석하여 도상 분석을 시도하였으며, 왕희지 觀鵝, 도연명과 국화, 李膺과 登龍門과 같은 ‘故事’가 도해된 것으로 파악하였다. 이러한 고사 속 인물들에 대한 인식이 14세기 이전에는 단순히 글의 소재정도였다면, 이제현, 이곡, 이색, 정도전 등 14세기에 활약한 문인들은 이들의 이야기를 읽고 감회를 느끼고 자신의 행동을 반성하고 그들의 삶과 행적을 쫓고자 하는 구체적인 내용을 남기고 있다. 14세기에 성리학적인 소양을 갖춘 문인들의 인식 변화가 상감청자와 같은 기명에까지 영향을 미쳤던 것으로 추정하였다. <지정11년명대접>의 경우도 1351년에 제작되었다는 편년 자료로서의 측면만이 언급되어 왔지만 무덤에 부장되는 ‘生器’로 제작되었다는 본질적인 의미를 논증하였다. 이를 통해서 당시 중국 강남 지역에서 성행한 주자성리학자 黃幹의 사상과 저술이 유입되어 고려의 喪禮 과정에 새로운 성리학적 인식이 있었음을 알 수 있었다. 고려 14세기 전반 경의 상감청자에서 상징성이 강한 故事의 내용이 문양으로 표현되는 것은 원대 문인 문화의 풍조나 器皿의 영향을 직간접적으로 받았던 것으로 추정된다. 충선왕이 연경에 만권당을 건립하고 이제현 등의 고려 문인 관료들이 조맹부, 주덕윤 같은 원대 문인들과 직접 교유하고 있었다는 점이나 남송의 주자성리학을 계승한 중국 남방 지역의 성리학자들과 교유하면서 원대 문인들이 선호하던 ‘고사인물’을 주제로 한 그림과 기명 등이 고려에 유입되어 영향을 미쳤던 상황을 유추하여 볼 수 있었다.
Apart from the perspectives of the existing research, this research examines how the culture of neo-Confucian literati, which was formed, after the literati class pursuing Confucianism became the mainstream of Goryeo society, through actively exchanges with the literati officials of the Yuan Dynasty, affected Goryeo Inlaid Celadon in the 14<SUP>th</SUP> century. Iconography is performed in this research through close analysis of the pattern compositions, representation and positions on three Goryeo inlaid celadon wares. Through the iconography, it has been confirmed that famous narratives are decorated on the inlaid celadons, such as Wang Xizhi Watching Geese, Tao Yuanming"s chrysanthemum, Li Ying"s Deng Longmen (登龍門climbing Dragon Gate), etc. While awareness of the narrative figures was limited to simple topics of the writings before the 14<SUP>th</SUP> century, famous literatis in the 14<SUP>th</SUP> century such as Lee Jaehyeon, Lee Gok, Lee Saek and Jeong Dojeon started to react to those writings more specifically, including reading them, expressing their feelings and opinions, performing self-examination and pursuing the lifestyles and philosophies of those literary figures. This research assumes that such a shift in the awareness of those literary figures among the literati class, pursuing Confucianism in Goryeo dynasty during the 14th century, had an effect even on the decorations of inlaid celadon. Even the inlaid celadon with inscription of ‘eleventh year of Ji Jeong(至正, 1351)’ has been referred to in terms of the datable material, but this research argues that it is essentially made as the Saeng Gi(生器 the objects of the living) to be buried in the grave. There was Neo Confucianism-based new awareness of funeral rites in Goryeo 14th century, introducing of the philosophy and writings of Huang Gan黃幹, prevalent in China Jiangnan region at that time. The representation of the narratives with strong implications as a pattern on the Goryeo Inlaid Celadon in the early 14<SUP>th</SUP> century suggest that there was direct and indirect influence of the literati culture and various vessels in Yuan dynasty. Such argument can be inferred from the fact that King Chungseon constructed Mangwon-dang in Beijing to let Goryeo literati officials such as Lee Jehyeon interact with literatis in the Yuan Dynasty, such as Zhao Mengfu or Zhu Derun, or the situation in which the paintings and vessels on the theme of the narratives figures preferred by literatis of Yuan dynasty at that time were brought in Goryeo, affecting culture and life of Goryeo 14<SUP>th</SUP> century.