메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
姜宜成 (가톨릭대학교) 崔鍾權 (서울대학교)
저널정보
중앙법학회 중앙법학 중앙법학 제17집 제4호
발행연도
2015.12
수록면
133 - 164 (32page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The Korea government is scrambling to several pilot projects for the activation of telemedicine services. In 2003, at the time of the first regulations relating to telemedicine on medical law, the purpose of legislation was only intended to take advantage of medical personnel’s knowledge of the professional sector engaged in a large medical institutions from a distance. But information & communication technology and medical technology have developed rapidly over the past 10 years, to keep pace with development, the government aims to extend telemedicine services focused on a form that doctors can diagnose and prescribe through the patient’s status directly via a variety of electronic devices in the patient’s house or the outside, not medical institutions.
Medical treatment is in a field required a high level of expertise to deal with human life and human body. Accordingly, the expansion of telemedicine has problems with that the medical non-specialist in remote locations are made through the parameters of medical care, so telemedicine policy should be necessarily required to a legal basis. However, it is still controversial in the medical law whether it is possible to care many patients outside medical institutions by using information and communication equipment with physicians in other regions. The government is not analyzing clearly each remote medical treatments, these attitudes are revealed in the process of pilot projects for telemedicine services.
Since technology development and application of telemedicine services is done within legal permissible range, it is very important matter that setting a range of medical treatments which may be made remotely in the current law. But, in order to determine the permissible range of remote medical treatments, The prior review is needed whether in-person medical treatments between patients and physicians are the fundamental principle in the current law. After reviewing the significance and scope of in-person medical treatments, hence it will be considered whether to allow or deny remote monitoring, remote examination, remote diagnosis, remote prescription. Furthermore, the permissible range of telemedicine services under the proposed revision will be reviewed by each remote medical treatments through the review of currently promoting the Medical Service Act Revision.

목차

Ⅰ. 들어가며
Ⅱ. 원격의료의 개념과 허용 범위
Ⅲ. 현행 의료법상 대면진료(對面診療)에 관한 법이론적 분석
Ⅳ. 대면진료의 원칙과 원격의료의 허용범위
Ⅴ. 마치며
참고문헌
Abstract

참고문헌 (15)

참고문헌 신청

이 논문과 연관된 판례 (5)

  • 대법원 1996. 6. 28. 선고 96도1013 판결

    [1] 구 의료법(1994. 1. 7. 법률 제4732호로 개정되기 전의 것) 제18조 제1항은 ``의료업에 종사하고 자신이 진찰 또는 검안한 의사·치과의사 또는 한의사가 아니면 진단서·검안서 또는 증명서를 교부하지 못한다. 다만, 진료 중이던 환자가 최종진료시부터 48시간 이내에 사망한 경우에는 다시 진찰하지 아니하더

    자세히 보기
  • 대법원 1990. 3. 27. 선고 89도2083 판결

    가. 형법 제233조의 허위진단서작성죄에 있어서 진단서라 함은 의사가 진찰의 결과에 관한 판단을 표시하여 사람의 건강상태를 증명하기 위하여 작성하는 문서를 말하는 것이므로, 비록 그 문서의 명칭이 소견서로 되어 있더라도 그 내용이 의사가 진찰한 결과 알게 된 병명이나 상처의 부위, 정도 또는 치료기간 등의 건강상태를 증명

    자세히 보기
  • 대법원 2004. 10. 28. 선고 2004도3405 판결

    [1] 의료행위라 함은 의학적 전문지식을 기초로 하는 경험과 기능으로 진료, 검안, 처방, 투약 또는 외과적 시술을 시행하여 하는 질병의 예방 또는 치료행위 및 그 밖에 의료인이 행하지 아니하면 보건위생상 위해가 생길 우려가 있는 행위를 의미한다.

    자세히 보기
  • 대법원 2013. 3. 28. 선고 2009다78214 판결

    [1] 구 국민건강보험법(2007. 12. 14. 법률 제8694호로 개정되기 전의 것) 제52조 제1항 등에 의한 부당이득징수처분의 대상자는 사위 기타 부당한 방법으로 `보험급여비용을 받은 요양기관’이므로 처방전을 발급한 요양기관인 의료기관을 상대로 약국이 그 처방전에 따라 약을 조제하고 지급받은 약제비용에 관하여 부당이득징수처분을 하는 것은 법률상 근거

    자세히 보기
  • 대법원 2005. 8. 19. 선고 2005도4102 판결

    자세히 보기

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-360-002711546