메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
제민경 (서울대학교) 남가영 (아주대학교) 이관희 (호서대학교) 주세형 (서강대학교)
저널정보
한국중원언어학회 언어학 연구 언어학연구 제39호
발행연도
2016.4
수록면
337 - 375 (39page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study was to explore authors’ awareness of genres of news articles when compiling them into Korean language textbooks. Acknowledging that the primary criterion of selecting textbooks is their relevance to educational achievement standards, we assumed that authors would have a wide variety of intentions to select news articles in textbooks. Along with this assumption, we intended to interpret authors’ intentions in relation to the primary selection criterion. We examined news articles adopted in Korean language textbooks used in primary schools or middle schools under the national curriculum revised in 2009. After that, we classified the news articles into some categories such as contents, structures, and linguistic forms in regard to their uses for educational achievement standards. Next, on the basis of the classification, we attempted to understand the authors’ criteria for selecting news articles. Some significant pedagogical implications were discussed in terms of the three categories. We believe that this study, performed by the procedure with seven steps, could establish a new methodology to interpret genre characteristics implied in textbooks.

목차

1. 서론
2. 연구 방법
3. 성취 기준별 기사문 활용 양상
4. 기사문 선정 원리의 역추적
5. 결론 및 제언
References

참고문헌 (40)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2016-705-002878863