메뉴 건너뛰기
Library Notice
Institutional Access
If you certify, you can access the articles for free.
Check out your institutions.
ex)Hankuk University, Nuri Motors
Log in Register Help KOR
Subject

A Study on 'the Depth of the Film Image' and its aesthetic implications in the Wes Andersons films : Focusing on the film <Grand Budapest Hotel> and <Moonrise Kingdom>
Recommendations
Search
Questions

웨스 앤더슨 감독의 영화에서 '화면 깊이감'의 활용과 미학적 함의 : <그랜드 부다페스트 호텔>과 <문라이즈 킹덤>을 중심으로

논문 기본 정보

Type
Academic journal
Author
Choi, Hyun-Ju (계명대학교)
Journal
Korean Society of Cartoon and Animation Studies Cartoon and Animation Studies Wn.43 KCI Accredited Journals
Published
2016.6
Pages
343 - 362 (20page)

Usage

DBpia Top 10%Percentile based on 2-year
usage in the same subject category.
cover
📌
Topic
웨스 앤더슨 감독의 영화에서 '화면 깊이감'의 활용과 미학적 의미를 분석한다.
📖
Background
이 연구의 목적은 앤더슨 감독의 <문라이즈 킹덤>과 <그랜드 부다페스트 호텔>에서 깊이감의 구성과 그 미학적 함의를 규명하는 것이다.
🔬
Method
장면 분석을 통해 1점 투시도법과 Z축 블로킹 기법을 중심으로 깊이감 있는 구성 방식을 살펴보았다.
🏆
Result
웨스 앤더슨은 대칭구도를 활용하여 깊이감 있는 공간을 표현하고, 이는 그의 영화 세계가 현실과 동떨어진 판타지임을 나타낸다.
A Study on 'the Depth of the Film Image' and its aesthetic implications in the Wes Andersons films : Focusing on the film <Grand Budapest Hotel> and <Moonrise Kingdom>
Ask AI
Recommendations
Search
Questions

Abstract· Keywords

Report Errors
The purpose of this study is to analyze the ‘depth of the film image’ and to discuss its aesthetic implications in the Wes Anderson’s films. In this study, I have analysed his two recent representative films, 〈Grand Budapest Hotel〉(2014) and 〈Moonrise Kingdom〉(2012). As a result, it is found that Wes Anderson created a symmetrical composition with the depth by placing symmetrically things on the Z axis or using one-point perspective. In general, symmetrical composition is a two-dimensional form. The symmetrical composition in these two films, however, has the depth perception. It gives a sense of the fantastic world, not the real world. Thus, it is the unique way of Wes Anderson’s expressing the world of the fairy tale on his films. It is also found that he used the camera work, emphasizing the depth of the image. Through these devices, Wes Anderson has created his own sensational mise-en-scene for a storyline like a fairy tale.

AI Summary

Topic

웨스 앤더슨 감독의 영화에서 '화면 깊이감'의 활용과 미학적 의미를 분석한다.

Background

이 연구의 목적은 앤더슨 감독의 <문라이즈 킹덤>과 <그랜드 부다페스트 호텔>에서 깊이감의 구성과 그 미학적 함의를 규명하는 것이다.

Method

장면 분석을 통해 1점 투시도법과 Z축 블로킹 기법을 중심으로 깊이감 있는 구성 방식을 살펴보았다.

Result

웨스 앤더슨은 대칭구도를 활용하여 깊이감 있는 공간을 표현하고, 이는 그의 영화 세계가 현실과 동떨어진 판타지임을 나타낸다.

주요내용

Contents

초록
Ⅰ. 서론
Ⅱ. 이론적 배경 및 선행 연구 고찰
Ⅲ. 분석 대상 작품의 개요
Ⅳ. 웨스 앤더슨 감독의 영화들에 사용된 ‘화면의 깊이감’
Ⅴ. 결론 및 논의
참고문헌
ABSTRACT

References (0)

Add References

Recommendations

It is an article recommended by DBpia according to the article similarity. Check out the related articles!

Related Authors

Frequently Viewed Together

Recently viewed articles

Comments(0)

0

Write first comments.

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-657-000846742