메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최인지 (경상대학교)
저널정보
언어과학회 언어과학연구 언어과학연구 제77집
발행연도
2016.6
수록면
345 - 376 (32page)
DOI
10.21296/jls.2016.06.77.345

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
Discourse markers (DMs), which guide the hearer toward the meaning intended by the speaker, consist of a functionally related group of expressions marking relations between units of discourse. Despite a growing interest in DMs, little research has concentrated on the analysis of their use in pedagogical settings. The present study compares the use of the DM but in an American conversation corpus, Korean high school English textbooks, and global ELT textbooks. The results from the analysis indicate that but is less frequently used in Korean textbooks than the corpus and ELT textbooks, and of all the thirteen functions of but about 66% of the uses represented in Korean textbooks consist of denial of expectation. Given that the appropriate use of DMs is essential to develop communicative competence, textbooks require more detailed and accurate presentations of how the DM but is used in real-life situations.

목차

1. 서론
2. 이론적 배경
3. 연구 방법
4. 결과 및 논의
5. 결론
참고문헌

참고문헌 (46)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-700-000798285