본 연구는 근로자들의 다양성이 급증하고 있는 상황에서 효율적인 지식의 창출과 창의성을 위한 학습방안과 이들 근로자들의 효율적 관리방안에 대한 문제의 의식에서 시작한다. 다양한 능력과 지식, 기술과 정보 등을 소유한 근로자들로 구성되어진 팀의 활동이 경쟁력 확보의 핵심이 되면서 이에 대한 연구가 요구되고 있는 것이다. 따라서 본 연구는 팀 다양성에 대한 개념적 모델을 현실적으로 재구축하고, 팀 내 인적자원의 다양성의 증가가 성과향상을 위한 근로자들의 학습행위에 미치는 영향력을 분석하고, 이 과정에서 상호의존성에 대한 조절변수의 효과를 검증하는 것을 목표로 하고 있다. 이러한 목표를 달성하기 위해 본 연구는 현장연구로서 검증결과를 기초로 현실적 문제해결을 위한 방안을 제시하고 본 연구의 시사점을 도출하였다. 즉 본 연구는 이론연구와 통계처리에 의한 실증적 연구를 병행하였다. 이론적 연구는 팀 다양성과 팀 학습행위에 관한 선행연구를 기초로 연구모형을 구축하고 연구변수와 연구가설을 설정하였다. 실증적 연구는 연구변수에 대한 개념을 정의하고 연구대상을 통해 자료를 수집하며 수집된 자료는 적합한 통계기법을 이용하여 가설을 검증하였다. 자료 수집을 위한 설문지는 자신에게 해당된다고 생각하는 항목에 체크하도록 하는 한정식 질문지법과 자신의 생각을 자유롭게 기술하는 자유응답형 질문법을 이용하였으며, 연구의 대상은 전북지역 소재 기업체에 근무하고 있는 관리직 근로자로 하였다. 분석결과, 팀 내 개인관련 다양성과 팀 학습행위와의 관계에서 개인특성요인과 사회 문화적 요인이 부(-)적인 영향을 미치는 있으며, 과업관련 다양성과 팀 학습행위와의 관계에서 기능적 배경과 교육 및 근무연수적 배경이 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 분석되고 있다. 또한 상호의존성의 조절 및 상호작용 효과를 분석한 결과 목표상호의존성이 업무상호의존성에 비해 조절효과가 높으며, 목표상호의존성과 업무상호의존성 모두 개인관련 다양성에 비해 과업관련 다양성의 조절 및 상호작용 효과는 높게 나타나나고 있다. 따라서 본 연구는 현실적 활용을 위한 구체적인 연구모델을 정립함으로서 기존의 연구에서 제기되고 있는 문제점을 극복하고 다양한 연구를 위한 방향을 제시하였다고 본다. 또한 현실적으로는 팀 구성원들의 다양성에 대한 중요성을 재인식하게 하고 분석결과를 기초로 세부적이며 체계적인 인적자원관리를 위한 정책을 입안할 때 기초적 자료로서 효율적으로 이용될 것으로 본다.
With the flexibility in the labor market, the internal labor market of companies have been actively changed for the change of labor market environments. The contacts and cooperations among workers, who have different characteristics such as nationality, race, class, gender, culture, experience and region, have been increasing. For the increase of groups and workers in organizations, who have different characteristics, the environments of companies have become more complex and diverse. The use of diverse labor forces in companies have been an essential factor for the competitiveness of companies. Especially, to effectively use and place the diverse talented labor forces in the right positions, how to manage them can be an important issue. Therefore, this study starts for recognizing the importance of effective management methods in the diverse labor environments and attempts to find a learning method for the effective and efficient knowledge creation and creativity. The activities of the groups, which are consisting of workers with various capability, knowledges, technologies, and information, gradually become the core of competitiveness for companies. More studies on the effectiveness and efficiency of group with diverse labor forces are required in the future. The purpose of this study was the influence of team learning behavior by team diversity, and to investigate the effect on the moderating variable of corporate employees’ interdependence. For verification the purpose of this study established the variable as followings; First, the independence variable established the influence factor of team diversity (job-related diversity, individual-related diversity). Second, the result variable established the team learning behavior of corporate employees. Third, the modification variable established the interdependence of employees (job-related interdependence, goal-related interdependence). Statistical techniques of this study are as follows; First, to verify the reliability of the variables was used internal consistency analysis. Second, hypothesis tests used a regression analysis and hierarchical regression analysis. Third, correlation analysis was used to analyze the cause and effect relationships between variables. Sample of this study was targeted at employees of companies that are located within the Jeollabuk-do. Sampling strategy was used for convenience sampling method, one of the extracting method of a non-probability sampling method. The questionnaire was validated through pre-test in order to ensure the reliability and validity of variables. This study is a survey period of February 1, 2015 to March 1, 2016. To investigate the 160’ corporate workers who had worked in C-region were studied. The results of this study were as follows; First, as a result of regression analysis to find out effects of the influence factor of team diversity to the team learning behavior of employees. Second, it tested the positive influence of moderating variable by the employees’ interdependence. However, this study has the following limitations; First, there may be raised a problem of the generalization of the results. Second, the fundamental problems of the Questionnaire surveys can be a limitation. Third, the moderating variable which was setting between ‘Team diversity’ and ‘Team Learning Behavior’ may have problems. That is, there may be mentioned for not control the influence of external factors. Contribution of this study is as follows; First, it established a specific research model for practical utilization. Second, in this study it confirmed the importance of the diversity of the team members. Third, it is believed can be utilized as basic data when drafting a policy for systematic human resource management.