본 연구의 목적은 리듬합주활동이 유아의 자기조절능력에 미치는 효과를 알아보려는데 있다. 비교집단 사전-사후 검사설계(pretest-posttest comparison group design)에 따라 만 4세 유아를 실험집단과 비교집단에 각각 15명씩 무선배치 하였다. 실험처치에 앞서 사전검사를 통해 유아의 자기조절능력의 하위 요인인 자기통제력, 충동성, 주의집중력을 측정한 뒤 실험처치를 실시하였으며 실험처치 후 사전검사에서 사용한 동일한 도구를 이용하여 사후검사를 실시하였다. 본 연구에서 사용된 자료 분석 방법은 공분산분석(ANCOVA)을 통하여 유아의 자기통제력, 충동성, 주의집중력의 변화를 관찰하였고 분석 프로그램은 SPSS Windows 19.0을 사용하였다. 본 연구의 통계적 유의성을 검증한 결과 다음과 같은 결과를 얻었다. 첫째, 리듬합주활동에 참여한 실험집단 유아들이 자기조절능력의 하위요인인 자기통제력에서 비교집단 유아들보다 더 향상된 것으로 나타났다. 둘째, 리듬합주활동에 참여한 실험집단 유아들이 자기조절능력의 하위요인인 충동성에 있어 비교집단 유아들보다 더 감소된 것으로 나타났다. 셋째, 리듬합주활동에 참여한 실험집단 유아들이 자기조절능력의 하위요인인 주의집중력에서 비교집단 유아들보다 더 향상된 것으로 나타났다.
The purpose of this study was to examine the effects of rhythmic ensemble activity on children’s self-regulation. 30 subjects were sampled from 4 year-old children. they were randomly assigned into two groups, an experimental group (n=15) and a control group (n=15). The experimental group received rhythmic ensemble activity for six weeks. To measure the changes in self-regulation ability, Self-Regulation Rating Scale(SRRS) was given to both groups before and after the treatment. The data was analyzed by ANCOVA. The results were as follows: First, the self-control ability was more improved by the children in the experimental group than those in the control group. Children’s self-control ability was reduced through rhythmic ensemble activity conducted to the experiment group. Second, the experimental group showed a substantially lower score in impulsivity scale than the control group. Children’s Impulsivity was reduced through rhythmic ensemble activity. Third, the result showed that children’s attention concentration was improved through rhythmic ensemble activity.