메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
崔在赫 (白石藝術大學校)
저널정보
중국어문학연구회 중국어문학논집 中國語文學論集 第100號
발행연도
2016.10
수록면
417 - 446 (30page)
DOI
10.25021/JCLL.2016.10.100.417

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper has examined the influence of Su-shi" literature theory on Chosun literary artists, and have found out that Kang Hee-maeng, Kim Yil-son, Shin Heum, Cho Gui-myeong, Shin Jung-Ha, Hong Yang-ho, Lee Deok-mu, Jeong Yak-yong, and Kim Jeong-hee had actively accepted poetry and prose of Sushi through their major poetries and prose.
First, through the entire Chosun Dynasty, Chosun literary artists approved of ‘poetry and painting being one’, the concept of Sushi, and insisted on natural creations. They are identified by the object, and saw the painting as part of mental discipline, and emphasized ‘poetry and painting being one’. This concept lifted the value of the painting to the position of poetry.
Second, Chosun literary artists actively accepted self-cultivation theory of Su-shi and emphasized ‘self-learning’. They focused on unintentional and natural expressions, and argued that they could acquire self-cultivation through constant practice.
Third, the popularity of Sushi’ essays and letters made Chosun literary artists express their personal feelings more freely and helped them fell catharsis. Artists of the late Chosun Dynasty considered entertainment and personal satisfaction as a practical value of literature, and praised the literary beauty of Sushi’ letters.

목차

1. 들어가는 말
2. 시문서화 일치
3. 자득의 진정성
4. 개인적 효용성
5. 나오는 말
〈參考文獻〉
〈ABSTRACT〉

참고문헌 (23)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0