메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
이서윤 (동아대학교)
저널정보
새한영어영문학회 새한영어영문학 새한영어영문학 제58권 제4호
발행연도
2016.11
수록면
211 - 231 (21page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This paper examines both the frequency of verbs taking that-complements and the meaning differences caused by that omission or retention in V that S V construction. A total of 15 high school English textbooks were collected and analyzed for each grade to investigate how much the students are exposed to that omission or retention constructions. According to the frequency analysis, the verbs think and say are most likely to allow that omission in the complement while the verb know is the most frequent in that-retention construction. There was no consistence of the frequency in the two constructions in each textbook, however. It is also found that there are meaning differences between the two constructions in the analysis of the context used in the textbooks. That omission constructions express personal and informal meanings, but that-retention constructions show formal and informative meanings. From the empirical data analysis about the frequency and the meaning differences of the two constructions, this study suggests that various constructions related to verb complements be presented in the classroom, and that teachers demonstrate the meaning differences between them.

목차

Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 이론적 배경
Ⅲ. 고등학교 교과서에 사용된 동사별 that 생략유무 분석
Ⅳ. 교과서 문맥 분석
Ⅴ. 맺음말
인용문헌

참고문헌 (33)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-840-001943907