메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
저널정보
한국아동학회 아동학회지 아동학회지 제22권 제4호
발행연도
2001.12
수록면
133 - 147 (15page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The primary purpose of this research was to examine Korean childrens concepts of authority. Childrens judgments about commands of persons with varying age, social position, and knowledge were assessed. 48 subjects from the first, third, and fifth grades were presented with portrayals of persons giving children commands regarding two types of events: fighting and a game rule dispute. Subjects evaluated the legitimacy of commands and chose between different persons giving opposing commands. With regard to a command to stop fighting, subjects accepted the legitimacy of adult and peer authorities, as well as an adult without a position of authority. Subjects rejected commands that failed to prevent harm even when given by an adult authority. With regard to a game rule dispute, subjects most heavily weighted knowledge in evaluating the authority commands. The findings show that Korean children do not have a unitary orientation to adult authority, and have implications for an understanding of individuals` conceptions in the context of a cultural ideology emphasizing reverence for authority.

목차

등록된 정보가 없습니다.

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-598-002107399