관광객은 공간 내에서 상호작용을 하면 관광행 등을 하고 있다. 이런 이유로, 장소나 지역에 대한 정보는 관광에서 매우 중요하게 다뤄지고 있다. 최근 소셜 네트워킹 사이트(Social networking sites: SNSs)에서 사람들은 지오태그(geotag)를 사용하고 있다. 지오태그는 자신이 게시하는 글에 지역 정보를 표시할 수 있는 기능이다. 이러한 지오태그는 관광객들이 관광정보를 개인적으로 수집하거나 타인의 관광정보를 찾을 때 검색할 수 있는 단어들로 활용되고 있다. 그럼에도 불구하고, 기존 연구는 관광정보와 관련해서 지오태그의 설득적 도구로써의 역할이나 관광정보 채택 등에 초점을 두고 진행하지 않았다. 이에 본 연구는 사람들의 SNSs에서 지오태그를 사용한 여행정보의 채택에 영향을 미치는 요인들을 정교화 가능성 모형(elaboration likelihood model: ELM), DeLone과 McLean의 정보시스템 성공 모형(DeLone and McLean model of IS Success), 쾌락적 기술 수용 모형으로 규명하고자 한다. 특히, 본 연구는 실용적 동기(지각된 유용성과 지각된 편리성)와 쾌락적 동기(지각된 즐거움)에 영향을 미치는 논거의 품질(지오태그 정보 품질, 지오태그 시스템 품질, 지오태그 디자인 품질 등)과 정보원 신뢰성 요인을 제안하고, 이러한 요인들이 지오태그가 사용된 여행 정보 수요에 영향을 미치는 연구모형을 제안한다. 본 연구는 지난 1년간 SNSs에서 지오태그를 사용한 대학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 설문결과, 총 110명의 유효한 표본을 확보하였고, 이를 구조방정식 모형으로 실증적으로 검증하였다. 본 연구 결과는 다음과 같다. 논거의 품질은 지오태그 사용 편리성에 긍정적으로 영향을 미친 반면에, 정보원 신뢰성은 지오태그의 유용성에 긍정적으로 영향을 미쳤다. 그리고 지오태그 편리성은 지오태그 유용성과 지오태그 즐거움에 긍정적 영향을 주는 요인으로 밝혀졌다. 지오태그 유용성, 지오태그 편리성, 지오태그 즐거움은 SNSs에서 지오태그를 사용한 관광정보 채택에 긍정적 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이상의 결과를 바탕으로 본 연구는 다음과 같은 시사점을 제시하고자 한다. 이론적으로 본 연구는 ELM, DeLone과 McLean의 정보시스템 성공 모형, 쾌락적 기술 수용 모형을 통합하여, 관광 정보 채택에서의 지오태그의 역할을 확인하였다. 실무적으로, 본 연구의 결과는 지오태그 사용과 관련해서 편리성과 유용성이 중요하므로, SNSs 업체는 지오태그의 활용을 위해 이를 강화해야할 것을 제시한다. 또한, 관광정보를 공유하거나 게시하고자 하는 개인 및 관광 마케터들은 자신을 믿을 만한지를 직관적으로 프로필에 드러내어, 지오태그를 사용한 관광정보의 유용성을 보여주어야 할 것이다.
Tourists interact with a space and their behaviors occur in a space. For this reason, geographical information is considered as important in tourism. Recently, social networking sites (SNSs) allow users to mark geographic information (i.e., geotag) with their tourism information positing. The geotag in SNSs has been utilized for personal collections and for grouping and indexing related to the tourism information. However, prior studies rarely focused attention on the role of goetag as a persuasive tool or tourism information adoption using geotag among tourists in SNSs. This study attempts to understand determinants of tourism information adoption with geotag in SNSs. This study conceptualizes crucial factors based on the elaboration likelihood model, DeLone and McLean model of IS Success, and hedonic technology acceptance model. Specifically, this study proposes factors of argument quality (i.e., geotag information, system, and design quality) and source credibility influencing on utilitarian motivations (i.e., perceive usefulness and ease of use) and hedonic motivation (i.e., perceived enjoyment), which influence on geotagged tourism information adoption. This study collected 110 university students who use geotags in SNSs and used the structural equation model by a partial least squares approach to test our hypothesis. The results indicate that argument quality positively affects geotag ease of use, whereas source credibility positively affects geotag usefulness. Geotag ease of use positively affects geotag usefulness and geotag enjoyment. In addition, geotag usefulness, geotag ease of use and geotag enjoyment positively affect tourism information adoption with geotag in SNSs. Based on the results, this study suggests following theoretical and practical implications. Theoretically, this study confirmed the role of geotags in the context of tourism information adoption with an integrated model of the elaboration likelihood model, DeLone and McLean model of IS Success, hedonic technology acceptance model. Practically, the findings reveal that geotag ease of use and usefulness are important in use of geotag in SNSs. Therefore, SNSs companies should reinforce geotag ease of use and usefulness to vitalize the geotag. In addition, individuals and marketers for posting and sharing the tourism information should intuitively expose their credibility on the profile to show that tourism information with geotags can be more useful.
Abstract 요약 Ⅰ. Introduction Ⅱ. Theoretical Background Ⅲ. Research Model and Hypotheses Ⅳ. Research Methodology Ⅴ. Data Analysis and Results Ⅵ. Conclusion References