본 연구는 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 구조와 그 담론에 참여하는 교사의 운동실천 현상을 밝히는데 그 목적이 있다. 이러한 목적을 달성하기 위하여 푸코(Foucault)가 그의 저서『광기의 역사』에서 전개되어 이후『지식의 고고학』에서 보다 구체화하여 언급한 그의 고고학적 탐구들에 방법론적 기초를 부여한 담론형성규칙의 네 차원 ― 대상의 형성, 주체의 위치, 개념의 형성, 전략의 형성― 을 중심으로 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론이 어떠한 형태로 구성되어 있는지의 구조를 밝히고자 한다. 또한『담론의 질서』이후의 저서들에서 언급한 지식-권력 ― 서로가 서로를 산출한다는 불가분의 관계 ― 을 중심으로 그 담론에 참여하는 교사의 운동실천 현상을 밝히고자 한다. 자료수집은 행정기관 자료, 교육기관 및 관련 단체 발간 자료, 미디어 및 언론보도 자료, 심층면담을 통하여 자료를 수집하였다. 수집한 자료의 분석은 Foucault(1969)에 의해 형성된 고고학적 담론분석을 통해 이루어졌으며, 담론 이론을 근거로 하여 해석하였다. 본 연구의 결과를 연구 문제별로 결론을 제시하면 다음과 같다. 첫째, 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 대상은 어떻게 형성되는가? 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 대상은 초등체육 가치의 내용들: 출현의 표면, 초등체육의 가치를 규정하는 권위구조: 제한의 심급, 초등체육 가치의 사회문화적 배경: 특이화의 그물 등에 의해 형성된다. 둘째, 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 주체의 위치는 어떠한가? 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 주체는 초등체육의 가치를 말할 수 있는 지위를 부여 받은 사람들: 주체의 지위, 초등체육의 가치가 말해지는 합법적인 장소들: 주체의 제도적 정위, 초등체육의 가치가 말해지는 사회적 상황: 주체의 상황 등에 의해 위치 지워진다. 셋째, 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 개념은 어떻게 형성되는가? 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 개념은 초등체육 가치 근거의 내용들: 계기의 형태들, 초등체육 가치 근거들의 관계: 공존의 형태들, 초등체육 가치 근거들의 상호작용: 간섭의 과정 등에 의해 형성된다. 넷째, 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 전략은 어떻게 형성되는가? 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론의 전략은 초등체육 가치의 양립불가능성: 회절점들의 규정, 초등체육의 가치에서 양립불가능성이 나타나는 이유: 언설적 별자리의 경제학, 초등체육과 타 교과의 가치문화 담론의 관계: 비언설적 형성들과의 관계 등에 의해 형성된다. 다섯째, 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론과 운동실천은 어떠한 관계를 가지고 있는가? 초등교사의 체육에 대한 가치문화 담론과 운동실천의 관계는 "체육에 대한 가치인식과 운동실천은 관계가 없다(체육교육의 운동가치와 관련 짓지 않는다).", "내 자신의 건강을 위해서 할 뿐이다(체육에 대한 가치문화가 의식화되어 있지 않다).", "체육에 대한 가치 문화와 운동실천의 괴리현상은 초등체육 가치문화 담론을 표상한다."로 나타난다.
The purpose of this study was to discuss elementary school teachers` value culture discourse on physical education and their exercise practice. The data was collected by administration organization data, education organization and group publication data, media and press data and in-depth interview. The collected data was analyzed by the method of an archaeololgy discourse analysis in Foucault(1969), In so doing, a discourse theory is applied. The main results of the thesis can be summarized like the following. First, how are the objects of value culture discourse of elementary teachers` physical education formed? The objects are formed by the surfaces of emergence, the structure of authority that defines the value of elementary physical education, the instance of limitation, the sociocultural background of the value of elementary physical education, and the grilles of specification. Second, how is the status of the subject of value culture discourse of elementary teachers` physical education? The status is determined by the status of subject, the legitimate places of the value of elementary physical education, the locations institute of subject, the social situation of elementary physical education the situation of subject. Third, how are concepts of value culture discourse of elementary teachers` physical education formed? The concepts are formed by the forms of sequence, the forms of coexistence, the interaction of bases of the value of elementary physical education value and by the procedures of intervention. Fourth, how are the strategies of value culture discourse of elementary teachers` physical education formed? The strategies are formed by the incompatibility of the value of elementary physical education, the points of diffraction, the economy of the discursive constellation, and the relationship of value culture discourse between elementary physical education and other elementary subjects. Fifth, how is the relationship between elementary school teachers` value culture discourse on physical education and their exercise practice? It was found that there was no clear relationship. Instead, the teachers` exercise was only for their health and there was detachment between the two.