메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
유용현 (울산대학교)
저널정보
대한건축학회 대한건축학회 논문집 - 계획계 大韓建築學會論文集 計劃系 第33卷 第1號 (通卷 第339號)
발행연도
2017.1
수록면
95 - 106 (12page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The eighteenth century witnessed the emergence of various debates and polemics in aesthetical theory. In this shifting period, visionary architect, Giovanni Battista Piranesi explored the new spatial possibilities through the medium of engravings. He challenged the limits of classical language of architecture and its representational setup, and elaborately surpassed the boundaries to create a ground for new spatial conception. Integrating architectural fantasies as the means of formal analysis of space, his experiments produced a new notion of space which allows constant redefinition and infinite reinterpretations. Based on this constantly redefining nature and renewing capability of his idea, this study is intended to reinvent the concept of ‘Piranesian Space’ through the analysis of inherent characteristics represented in his etching Le Carceri. In an attempt to generate a link that connects Piranesi’s idea to contemporary spatial art, this study applies this concept of Piranesian Space as an analytical framework to examines the space in Christopher Nolan’s film Inception. Ultimately, the purpose of this study is to investigate the corelation extant between Piranesi’s thinking and contemporary architectural and spatial discourses.

목차

Abstract
1. 서론
2. 피라네지 공간에 대한 예비적 고찰
3. 피라네지 공간의 분석
4. 영화 인셉션의 피라네지 공간
5. 결론
REFERENCES

참고문헌 (14)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-540-002198823