청소년들의 집단따돌림 의도를 결정짓는 과정을 조사하기 위해, 학교 상황적 요인 (학교생활 부적응, 경쟁적 학급풍토, 따돌림당하는 학생 수, 따돌림에의 노출정도), 개인적 특성 (수용능력, 대인관계 의존성, 공격성)과 집단특성 (집단화의 정도, 집단의 비행노출정도, 집단의 갈등해결방식) 간의 상호작용을 조사할 수 있는 포괄적인 연구모델을 개발하였다. 본 연구에서 개발된 모델은 서울과 진주에 거주하는 1212명의 중·고등학생들로부터 수집된 설문조사 자료를 통하여 검증되었다. 공변량구조분석을 이용하여 변인들 간의 구조관계를 설명할 수 있는 최적의 이론구조모델이 선정되었다(df=222, GFI=0.915, CFI=0.900). 자료분석 결과, 학생자신의 내적 욕구 및 감정상태에 의해 따돌림행동이 촉발되는 `내적촉발요인에 의한 따돌림의도`를 직접적으로 결정짓는 요인으로, 수용능력, 대인관계 의존성, 공격성, 집단화, 집단의 갈등해결방식, 학교생활 부적응, 따돌림당하는 학생수, 따돌림에의 노출정도의 8가지 요인이 발견되었다. 수용능력은 내적요인에 의한 따돌림의도를 감소시키는 반면, 나머지 7 가 지 요인은 모두 따돌림의도를 증가시키는 것으로 나타났다. 한편, 따돌림의 대상이 지닌 특성때문에 따돌림이 촉발되는 `외적촉발요인에 의한 따돌림의도`에 직접적으로 영향을 주는 요인은 내적촉발요인에 의한 따돌림의도, 공격성, 집단의 갈등해결방식, 경쟁적 학급분위기인 것으로 나타났다. 네 가지 요인 모두 외적요인에 의한 따돌림 의도를 증가시키는 것이 발견되었다. 공격성과 집단의 갈등해결방식은 두 종류의 따돌림의도에 모두 직접적인 영향을 행사하는 요인임이 밝혀졌다. 본 연구 결과를 바탕으로, 학교에서의 집단따돌림의 감소 및 방지를 위해 요청되는 개입전략으로서 개인적 특성, 집단의 특성, 학교 상황을 변화시킬 수 있는 방안이 제시되었다.
This study was designed to find out the process in which adolescents` intention for group rejection were determined. For this purpose, a hypothetical model was developed, which explains the relationships among 4 school factors(school maladjustment, competitive class climate, number of victims, exposure to group rejection), 3 personal factors (ability to accept, interpersonal dependency, aggression), 3 group factors (grouping, group`s exposure to delinquency, group`s conflict-solving strategy), and 2 kinds of intention for group rejection (intention by internal factor, intention by external factor). Using the data collected from 1212 junior and high school students in Seoul and C.hinju, the hypothetical model developed in this study was tested. For data analysis, a covariance structure analysis was used, and the best-fitting model was found (df=222, GPI=0.915, CFI=0.900). As a result of analyzing the model, the intention by internal factors was found to be determined by 8 factors (ability to accept, interpersonal dependency, aggression, grouping, group`s conflict-solving strategy, school maladjustment, number of victims, exposure to group rejection). Among these 8 factors, ability to accept was the only factor which reduced the intention by internal factor, while the others increased the intention. On the other hand, intention by external factors was found to be increased by 4 factors (intention by internal factors, aggression, group`s conflict-solving strategy, and competitive class climate). Based on the findings, the effective ways to reduce the occurrence of group rejection at school and the strategies for prevention of group rejection were suggested.