부모가 교도소에 수용된 동안 자녀들은 세상에 외롭게 남겨지게 된다. 이 연구는 부모의 교도소 수용으로 인해 초래된 자녀들의 문제행동의 특성과 문제행동과 관련된 요인들을 발굴하는데 목적을 두고 있다. 연구를 위해 19세 미만의 자녀를 두고 있는 출소준비 수형자와 교도소 출소자 189명을 대상으로 설문조사를 통해 자료를 수집하였다. 주된 발견사항은 다음과 같다. 먼저, 부모의 교도소 수용 후 자녀들의 다수가 한부모 가정 또는 양부모 모두와 분리된 가정에서 빈곤에 처하게 되며, 상당수는 부모의 수용사실을 모른 채 성장기를 보내고 있는 것으로 나타났다. 자녀들의 5명 중 1명 정도가 심리·정서적 문제와 학교부적응 문제에 직면하고, 10명 중 1명 정도는 비행에도 노출되고 있었다. 한편 자녀들의 발달단계별로 문제행동의 차이는 크지 않은 것으로 나타나 문제행동에 특별히 취약한 시기가 따로 있지는 않았다. 상관관계 분석 결과, 자녀들의 문제행동은 유형 간에 밀접히 관련되어 있어서 심리·정서적 문제, 학교 부적응, 비행행동은 복합적으로 발생하는 것으로 보였다. 또한 부모의 교도소 수용횟수, 월소득, 수용사실 인지여부는 문제행동과 상호관련된 것으로 나타났다. 한편 문제행동 유형별로 실시한회귀분석 결과 부모의 교도소 수용횟수, 부부관계 유지여부, 가정의 월 소득, 수용사실 인지여부는 자녀들의 학교부적응에 대해서만 영향력이 있는 것으로 나타났다. 구체적으로 부모의 반복적인 교도소 수용으로 빈번하게 부모와 분리될수록, 부모들의 관계가 해체되었을 때, 월소득이 적을수록, 그리고 부모의 교도소 수용사실을 자녀가 알게 되었을 때 자녀들이 학교부적응 행동을 표출할 가능성은 커졌다. 마지막으로 이 연구는 분석결과를 근거로 쟁점사항과 실천상의 함의를 논의하였다.
When parents are incarcerated, their children are left to face the world alone. This study aimed to examine the effects of a parent’s incarceration on a child’s problematic behaviors and other related factors. The study surveyed 189 current prisoners and ex-offenders with children. The findings were as follows. First, the majority of the children were either left in a single-parent household or separated from both parents, and were left in poverty, with no knowledge of the incarceration of one of their parents. Out of every ten children, two experienced psychological and emotional problems along with school maladjustments, and one was exposed to delinquency. However, children did not show significantly different levels of problematic behaviors by their developmental stages, and thus, there were not any particularly vulnerable ages for problematic behaviors. The correlation analyses revealed that problematic behaviors of children with incarcerated parents showed a complex mix of psychological and emotional problems, school maladjustment, and delinquent behavior. In addition, risk factors were correlated with the frequency of incarceration, monthly income, and the knowledge of their parent’incarceration. The results of the multiple regression showed that the number of incarcerations of the parent, whether the parents stay together, the monthly income, and whether the child knew of the incarceration were factors affecting maladjustment to school. Specifically, children who experienced higher instances of separation from their parents due to frequent parental incarceration, whose parents were no longer together, whose family income was lower, and who knew about the parent incarceration, were more likely to experience school maladjustment. Finally, this study discussed practice implications based on the findings.