메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
구정화 (경인교육대학교)
저널정보
한국청소년정책연구원 한국청소년정책연구원 연구보고서 [연구보고 16-R11-1] 한국 아동·청소년 인권실태 연구 Ⅵ
발행연도
2016.12
수록면
1 - 87 (87page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purposes of this study are to understand the relationship between human rights oerception of adolescents and their school environments relatde human rights experiences. Using data from the Korea Survey on the Rigths of Children and Youth in 2016, it was first analyzed factors associated with human rigths perception of adolescents. Then, it was conductde a regression analyses on the relationship relationship between human rights perception of adolescents and their school environments related rights exeriences.
The results are as follows. First, regression models show that the positive relationship in school, the positive assessment do the purpose of education in school, and the experience to participate in the managment of school rules are statistically signficant in determining the human rights perception of adolescents. Scond, protective factors of the school environment variables on the human rigths perception of adolaescents were the positive assessment of the purpose of education in school and the experience to participate in the management of school rules, but, risk factors of the school environment variables on the human rights perception of adolescents were the abuse from teachers and disclosure of their privat life in school.

목차

[표지]
[국문초록]
[연구요약]
[목차]
표목차
[제Ⅰ장 서론]
[제Ⅱ장 이론적 배경]
1.청소년의 인권과 학교환경
2.청소년의 인권의식과 인권 관련 학교환경
[제Ⅲ장 연구 방법]
1.연구 방법과 조사 방법
2.관련 변수와 측정 도구
3.자료 분석 방법
[제Ⅳ장 연구 결과]
1.청소년의 인권의식에 대한 분석 결과
2.청소년 인권 보장에 영향을 주는 인권 관련 학교환경
3.인권을 보장받는 것에 대한 지지에 영향을 주는 인권 관련 학교환경
4.비인권적 차별행동 가해경험에 영향을 주는 인권 관련 학교환경
[제Ⅴ장 논의 및 결론]
[참고문헌]
[Abstract]
[2016년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-334-002319137