본 연구는 다문화청소년의 발달과정을 종단적으로 추적하고 그들의 발달변화 양상을 구분하여 각 발달유형의 특성과 그 특성에 영향을 미치는 요인을 파악하고, 다문화청소년들 의 역량을 강화하며, 이로써 사회통합에 기여할 수 있는 기초자료를 제공하고 정책안을 마련하고자 수행되었다. 이 중 2016년도의 연구 목적은 세 가지이다. 첫째, 다문화청소년 상 6년차 종단패널자료를 구축하고, 둘째, 다문화청소년의 진로관련 의식현황을 파악하고 이에 영향을 미치는 요인을 분석하여 다문화청소년의 진로의식제고의 근거를 제공하고자 하는 것이며, 마지막으로 다문화청소년 상 진로지원정책을 도출함으로써 다문화청소년과 비(非)다문화청소년간의 진로발달격차를 감소시키는 데 기여하는 것이다. 이러한 목적을 위하여 첫째, 다문화청소년과 어머니를 포함한 1,332가구 및 교사 300여명을 상으로 패널설문조사를 실시하였고, 둘째, 설문에 참여한 가구 중 일부를 지역별로 선정하여 심층면 접을 실시하였으며, 학교교사 및 현장전문가 상 심층면접도 실시하였다. 셋째, 교육부, 여성가족부 및 노동부의 다문화청소년 진로지원정책을 분석하였다. 연구결과를 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 다문화청소년과 학부모 모두 학습지원과 진로지 원에 한 요구가 점차 높아지는 것으로 나타났다. 그에 비해 학년이 올라갈수록 성적에 한 만족도는 유의미하게 감소하고 학업포부수준도 점차 감소하는 경향이 나타나 다문화청 소년들이 진로와 관련하여 현실적 어려움을 점점 더 느끼게 될 가능성을 시사하였다. 둘째, 다문화청소년의 진로의식은 비(非)다문화청소년에 비해 낮고 진로장벽인식의 수준은 높은 것으로 나타났다. 특히 진로장벽인식 중 정보부족 및 경제적 어려움으로 인한 장벽인식 의 수준이 비(非)다문화청소년에 비해 높은 것으로 나타났다. 셋째, 다문화청소년들은 진로지 원과 관련하여 학업지원, 직업체험기회 확, 진로상담기회 제공 등을 원하고 있었고, 특히 진로와 관련하여 상담해줄 수 있는 전문가를 필요로 하고 있었다. 넷째, 다문화청소년의 학부모들이 진로관련 정보에 한 요구도가 높고, 한국의 교육시스템에 한 정보부족과 언어부족 등으로 자녀지도에 해 어려움을 느끼고 있었으나 기존의 학교에서 실시하는 학부모교육에 해서는 신뢰도가 낮아서 참여의지가 낮은 것으로 파악되었다. 이러한 결과를 근거로 다문화청소년들의 진로지원을 위한 정책과제를 제안하였다.
The purpose of this research is to strengthen the capacity of multicultural adolescents, to provide basic data that contribute to social integration and prepare alternative policy, by longitudinally tracing the developmental process of multicultural adolescents, classifying their developmental change patterns and identifying the factors that affect the characteristics of each type of development. Amongst, there are three research objectives for the year 2016. First objective is to establish the 6thyear of longitudinal panel data for multicultural adolescents. Second objective is to provide the foundation of career awareness improving plan for multicultural adolescents by identifying the current status of career-related awareness of multicultural adolescents and analyzing the factors influencing them. Last one is to contribute to reduce the gap of career development between multicultural adolescents and non-multicultural adolescents by deriving career support policies for multicultural adolescents. For this purpose, this study initially conducted a panel survey on 1,332 households including multicultural adolescents and their mothers and over 300 teachers. Secondly, in-depth interviews were conducted to the 23 adolescents and their mothers who have participated in this survey, the school teachers and the field experts. Thirdly, the policies of career support for the multicultural adolescents implemented by the Ministry of Education, the Ministry of Gender Equality and Family and the Ministry of Labor were analyzed. The results of the research are as follows. Firstly, both multicultural adolescents and parents have shown increasing demand for learning support and career education support. By comparison, as the students’ grade goes up, the satisfaction level for the grades significantly decreases while the level of academic aspirations gradually declines. Hence, it indicates the possibility that multicultural adolescents may sense more realistic difficulties related to their careers. Secondly, the career consciousness of multicultural adolescents is lower than that of non - multicultural adolescents, while the level of career barrier awareness is higher. In particular, the research identified that the level of career barrier awareness due to lack of information and economic difficulty is higher than the non-multicultural adolescents’. Thirdly, multicultural adolescents want to have provision of academic supports, enhancement of career experience opportunities, career-counseling opportunities, and particularly, they need experts who can offer career-path related counseling. Fourthly, parents of multicultural adolescents felt a high need for career-related information, as they experienced difficulties to guide their children due to lack of information and language on Korean education system. Nonetheless, as the reliability of parent education offered by existing schools was low, their willingness to participate was accordingly low. Based on these results, three policy strategies and nine policy agendas are derived and suggested to career support for multicultural adolescents.