It's been more than 90 days since you changed your password. Please change your password to protect your privacy
When you visit DBpia through the library, login to SNS is restricted.
If you visit through the library, the URL will be different and you will not be able to log in to SNS due to kakao/google/naver policy. If you want to use your SNS account, please visit DBpia directly and log in.
This study was conducted to develop policy direction and agenda for multicultural youth through the analysis of their development trends, and to lay the basis for development and implementation of scientific policy for multicultural youth, and to analyze the basic data and current status of the subject. To this end, in 2018, we established the 2018 panel data through tracking down existing panels, prepared sample design and survey questions for new panels, and drew a plan for career support policies through analyzing the current status of multicultural teenagers. Studies show that: First, the careers of multicultural teenagers vary depending on the background. Second, the positive factors affecting multicultural youths included sense of motivation for achievements, self-respect, life satisfaction, parental support in and outside of school, "career path and occupation" classes, good relationships with teachers and friends. On the other hand, the negative factors included parents" lack of interest on their career path, depression, gender (female), and Korean identity. Third, multicultural teenagers had a negative attitude toward selective support programs, and school teachers and field experts were also negative about the feasibility and necessity of a separate career support program for multicultural teenagers. Based on these results, we proposed four strategies and nine policy tasks for the multicultural youth center.
본 연구는 다문화청소년의 발달에 대한 기초자료를 구축하고, 발달추이를 분석함으로써 다문화청소년에 관한 과학적 정책수립 및 추진의 근거를 마련하며, 구축한 기초자료 및 정책현황 분석을 통하여 다문화청소년들을 위한 정책의 방향성과 정책과제를 개발하기 위하여 수행되었다. 이를 위하여 2018년에는 기존패널 추적조사를 통한 패널자료를 구축하였고, 신규패널의 표본설계 및 조사문항(안)을 마련하였으며, 다문화청소년들의 진로의식 및 요구 현황 분석을 통한 진로지원정책과제(안)을 도출하였다. 연구결과를 보면 다음과 같다. 첫째, 다문화청소년들의 진로는 배경에 따라 다양하였다. 둘째, 다문화청소년들의 진로장벽인식에 영향을 미치는 긍정적 요인으로는 성취동기, 자아존중감, 삶의 만족도, 학교내 지지 어른 존재, 학교밖 지지 어른 존재, ‘진로와 직업’ 수업, 교사관계, 교우관계 등이 산출되었고, 반대로 부정적 영향을 미치는 요인으로 부모의 진로간섭, 우울, 성별(여성), 부모의 진로관여부족, 한국인정체성 등이 나타났다. 셋째, 다문화청소년들은 선별적 지원프로그램에 대해 부정적 태도를 지니고 있었고, 학교교사나 현장전문가들 역시 다문화청소년에 대한 별도의 진로지원프로그램의 타당성과 필요성에 대해 부정적으로 생각하고 있었다. 이러한 결과를 근거로 다문화청소년의 진로지원을 위한 4가지 전략과 9가지 정책과제를 제안하였다.
AI Summary
Topic
Background
Method
Result
주요내용
Contents
[표지] [국문초록] [연구요약] [차례] 표 목차 그림 목차 [제Ⅰ장 서론] 1. 연구의 배경 및 목적 2. 연구추진체계 3. 연구내용 4. 연구방법 [제Ⅱ장 조사 및 패널 관리] 1. 조사개요 2. 표본설계 3. 조사내용 4. 조사절차 및 방법 5. 패널관리 6. 조사대상자 특성 7. 데이터 공개 [제Ⅲ장 다문화청소년 7년간 발달추이 분석] 1. 분석개요 2. 분석결과 3. 소결 및 시사점 [제Ⅳ장 이탈패널 분석] 1. 이탈패널분석의 개요 2. 패널이탈 현황 분석 3. 패널 표본가구의 표본 대표성 검토 4. 소결 및 시사점 [제Ⅴ장 다문화청소년의 진로발달] 1. 분석개요 2. 이론적 배경 3. 다문화청소년의 진로발달 실태 4. 다문화청소년의 진로관련 요구 5. 소결 및 시사점 [제Ⅵ장 국내 다문화청소년 진로지원 정책현황] 1. 분석개요 2. 여성가족부 다문화청소년 진로지원정책 현황 3. 교육부 다문화청소년 진로지원정책 현황 4. 소결 및 시사점 [제Ⅶ장 다문화청소년 진로지원정책 해외사례 : 독일 사례를 중심으로] 1. 서론 2. 독일의 이주민 정책과 이주배경청소년 3. 독일의 직업교육체계 4. 독일의 이주배경청소년 직업진로 지원정책 5. 독일의 이주배경청소년 관련 진로교육 운영사례 : 노르트라인-베스트팔렌 주 빌레펠트 시를 중심으로 6. 소결 및 시사점 [제Ⅷ장 다문화청소년 진로지원정책 방안] 1. 다문화청소년 진로지원정책 도출의 과정 및 절차 2. 다문화청소년 진로 및 진로지원정책의 분석 3. 다문화청소년 진로지원정책의 방향과 과제 [참고문헌] [ABSTRACT] [2018년 한국청소년정책연구원 간행물 안내]
You have been reported one after another from other members for writing reviews that contain advertisements, busive language, personal attacks, or disparaging expressions. As a result, you cannot write a review.