이 글은 4-5세기에 만들어진 고구려 묘지명의 서술 방식을 비교하여 당대 고구려 정치세력의 동향을 살피는 단서를 마련하였다. 연구 대상은 모두루묘지명과 그리고 안악3호분, 덕흥리고분의 묘지명이다. 모두루묘지명은 題記, 고구려의 국가적 기원과 출자, 모두루 가문의 출자, 모두루 조상의 공적, 모두루의 행적과 같은 내용 구조로 서술되었다. 반면 비슷한 시기의 안악3호분과 덕흥리고분의 묘지명은 묘주의 이름, 사망일, 묘주가 역임한 관직, 사망시 묘주의 나이와 같은 개인적인 내용이 서술되었다. 모두루는 북부여에서 출자한 고구려 건국세력의 후손이다. 그리고 모두루의 묘는 국내성 주변에 조성되었다. 반면 안악3호분의 묘주 동수와 덕흥리고분의 묘주 진은 모두 중국계 망명세력이다. 망명 후 동수와 진은 평양 인근에 정착하였고 자연스레 고분도 평양 지역에 조성되었다. 그러한 차이를 반영한 결과인지 모두루묘지명과 안악3호분 · 덕흥리고분의 묘지명의 서술 방식이 확연하게 다름을 확인하였다. 모두루가 활동하던 당시 평양이 특별한 지역으로 부상하였다. 모두루의 노년, 고구려는 수도를 국내성에서 평양으로 천도하였다. 당시 평양과 황해도 지역에는 이전부터 강한 토착 기반을 보유하던 이들이 건재하였다. 여기에 동수, 진과 같은 중국인 망명세력까지 가세하여 평양과 인근 지역에서 활약하였다. 그리고 30여 년이 흘러 장수왕 60년 무렵, 귀족세력 간의 정쟁으로 정치가 혼란스러웠으며 그로 인해 귀족세력들에 대한 처형이 있었다. 大臣과 强族/彊族이 살육되었고, 평양세력인 ‘樂浪諸郡’과 망명세력인 ‘馮族士馬’ 역시도 불만을 품은 세력으로 언급되었다. 이러한 전후 사정속에서 북부여 출신 모두루의 묘지명에는 고구려 시조 추모를 도와 고구려의 건국부터 모두루까지 헌신하여왔던 모두루 가문의 이야기가 소개되었다. 나아가 고구려의 성장과 발전을 위해 헌신해온 모두루 가문의 치적을 강조함으로써 자신들이 얼마나 중요한 정치세력인지를 강조한다. 결국 모두루묘지명에서 고구려 시조 추모를 호명하고 북부여를 강조하는 것은 고도의 정치적인 목적을 지녔던 것으로 분석하였다.
This study speculated on the political powers of Goguryeo(高句麗) in the 5th century based on the memorial inscription of Moduru(牟頭婁). The subjects of this study were the Moduru memorial inscription, Anak Tomb No. 3(安岳3號墳) and ancient inscriptions in Dukheungri Tomb’s(德興理古墳). The descriptive structure of the Moduru memorial inscription was analysed and it was found that it described presentations(題記), national origin and investment in Goguryeo, investment in the Moduru family, the merits of Moduru ancestors, and Moduru’s achievements. However, the memorial inscriptions of Anak Tomb No. 3 and the Ancient Tomb of Dukheungri in a similar period describes names of tomb hosts, dates of death, positions of the tomb hosts and their ages when they died. Moduru was a descendant of the Goguryeo founders from North Buyeo and Moduru’s tomb was made around Kuknaesung(國內城). However, Dongsoo(冬壽), the tomb host of Anak Tomb No. 3 and the Jin(鎭,) tomb host of the Ancient Tomb of Dukheungri were exiles from China. They settled in Pyongyang after they were exiled and their tombs were made there. Therefore, the descriptive styles used in the three tomb inscriptions were remarkably different. At the time when Moduru was alive, Pyongyang became a special area. When Moduru was old, Goguryeo moved its capital from Guknaesung to Pyongyang. At that time, in Pyongyang and Hwanghaedo(黃海道), those with a strong native base lived. Chinese exiles including Dongdoo and Jin were active in Pyongyang and the region. In about the 60th year of King Jangsoo, Politics were in confusion due to political struggle between nobles and some of them were punished. Ministers and their families were slaughtered and NakrangJegun(樂浪諸郡, Several Reigons of Nakrang), a Pyongyang power and Pungjoksama(馮族士馬, Northern Yàn exile groups), were mentioned as powers who had complaints. In this situation, Moduru’s inscription shows a story of the Moduru family who were loyal to the country from the foundation period of Goguryeo with the purpose of helping , a founder of Goguryeo. Furthermore, it put emphasis on the achievements of the Moduru family who were dedicated to the growth and development of the country and how they were important political powers. In conclusion, it was suggested that calling Choomo, a founder of Goguryeo and emphasizing North Buyeo in the memorial inscription was related with a highly political purpose.