메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
연구보고서
저자정보
심진예 (한국장애인고용공단)
저널정보
한국장애인고용공단 고용개발원 기본과제보고서 [정책연구 2016-07] 장애학생 노동시장 유입 활성화 방안
발행연도
2016.12
수록면
1 - 156 (156page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
The purpose of this study is to establish the function adjustment and cooperation establishment among the agencies related to the employment service of the students with disabilities in order to revitalize the labor market inflow of students with disabilities. Especially, we focused on reviewing ways to establish and cooperate with the function and scope of each institutional to avoid the duplication of service among institutions that recently been established.
The research method is as follows: First, the service system of major institutions providing employment support services for students with disabilities such as Ministry of Education, Ministry of Employment and Labor, Ministry of Health and welfare, etc. Through this, we tried to provide the basic information for analyzing the cooperation system among the related agencies by comparing functions and roles for each department, collectively covering various service systems scattered by each department.
In the case of Ministry of Education, the Ministry of Employment and Labor reviewd the Work Together Center, the job in school, and the Ministry of Health and Welfare in the community. The Ministry of Employment and Labor’s Developmental Disabilities Training Center, which are expected to function in the future, will also be included in the review.
Second, the analysis of employment service inflows of students with disabilities. In order to analyze the data, various internal statistical data and relevant laws and regulations announced by the government related vocational education institutions and the government were utilized and the internal data accumulated by the on-site agencies of each government department were used to analyze actual utilization situation. And the actual use data were obtained. At this time, students with disabilities were defined as those who participated in special education, special class, general class high school curriculum, participated in major, or who were about to graduate from special education.

목차

[표지]
[머리말]
[목차]
표목차
그림목차
[Abstract]
[연구요약]
[제1장 서론]
제1절 연구의 배경과 목적
제2절 연구방법
제3절 연구의 대상과 범위
[제2장 장애학생의 현황 및 진로·직업교육 제도]
제1절 장애학생 현황
제2절 장애학생 진로·직업교육 제도
[제3장 장애학생의 노동시장 유입 실태 분석]
제1절 장애학생의 졸업 후 진로 및 취업 실태
제2절 장애학생 경제활동 실태
제3절 소결
[제4장 장애학생 취업서비스 이용 실태 분석]
제1절 교육부
제2절 고용노동부
제3절 보건복지부
제4절 소결
[제5장 결론]
제1절 요약
제2절 정책제언
[참고문헌]

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2017-336-002364905