장흥 탐진강변에는 창랑정, 사인정, 독취정, 부춘정, 동백정, 용호정, 경호정, 영귀정 등 8정자가 있다. 8정자는 모두 조선 초기에 창건되었는데, 그 동안 다 훼철되었다가 19세기 전후로 다시 새워졌다. 이때부터 본격적으로 이곳에서 문학 활동이 전개되어 많은 편액이 걸리게 된다. 이 논문은 이 편액의 문학적 실체와 의의를 규명하기 위하여 연구한 결과물이다. 기문과 시문으로 된 편액에서 탐진강은 중국의 동강이나 기수와 동일시되었고, 그 주변은 부춘산과 무우로 대치되어 있다. 여기에서 우리는 그 문학적 편린을 엿볼 수 있다. 이를 분석하면 탐진강변 누정의 향촌문학적 실체와 의의가 다음과 같이 드러난다. 첫째, 8정자는 향촌 사회의 혈연적 결속을 넘어 문학적 연계망으로 활용되었다. 이는 8정자를 집단적으로 돌아가며 수창했던 시회로 증명된다. 시회는 난정회·풍영계·상영계·정사계·향사회·낙양회·죽계회·양사계·강친계 등이다. 여기에 참여한 문인들은 그 수가 문림을 이루고 있다. 둘째, 향촌 문인들은 8정자를 유거와 은일의 공간으로 인식하고 문학 활동을 전개했다. 19세기 지역에서는 현실 참여에 보다 적극적이었는데, 8정자 출입 문인들의 편액에서는 이러한 경향이 전혀 나타나지 않았다. 이는 피세의 역설로 규정하면 그 경향을 이해할 수 있다. 셋째, 제영은 누정 주변 실경산수가 유사하게 내면화되어 있는 산수시가 대부분임을 확인하였다. 강변 누정이라는 문학 공간, 19세기 격변하는 시대적 상황에서도 자연과 작가가 하나 되는 심미적 성취를 보여주었다는 점에서, 8정자 제영은 자연 환경을 고려한 향촌문학으로 존재했다고 하였다. 어느 지역이든 그 문학의 실체와 의의를 파악하기 위해서는 대상 지역을 몇 개의 향촌으로 나누고, 거기에 따라 장르별, 시기별, 작가별로 종횡으로 연구하여 그 결과를 모두 합하고 비교하는 작업이 필요하다. 이런 뜻에서 이 연구 결과는 장흥 지역문학 전체보다는 일부분을 파악했다는 데 의의가 있다.
There are eight pavilions along the Tamjin River of Jangheung. They are Changnang Pavilion, Sain Pavilion, Dokchui Pavilion, Buchun Pavilion, Dongbaek Pavilion, Yongho Pavilion, Gyeongho Pavilion, and Yeonggui Pavilion. All of the eight pavilions were constructed in early Joseon Dynasty, but lost until they were rebuilt around the 19th Century. Many literature activities began at that time to produce many literary tablets. This study was conducted to clarify the literary substantiation and significance of these tablets. The tablets of essays and poetry showed that the Tamjin River was valued as equally important as the Dongjiang River or Kisu of China and The surroundings were also referred to as Mt. Buchun and Muwoo. Here, we can see an aspect of literature. Based on an analysis of literary tablets, the substance and significance of pavilions along the Tamjin River within local literature are as follows: First, the eight pavilions were used for literary networks beyond the solidarity of local clans. This is proven by the poetry societies that promoted the eight pavilions one by one. The societies include: Nanjeonghoe, Pungyeonggye, Sangyeonggye, Jeongsagye, Hyangsahoe, Nagyanghoe, Jukgyehoe, Yangsagye, and Gangchingye. The writers who participated in those societies organized a literary community. Second, local writers promoted their literary activities using the eight pavilions as their secluded hideouts. In the 19th century, the local region was very actively engaged in society, but the tablets of the writers who visited the eight pavilions did not show this tendency. This was a paradox to escape from the reality. Third, most poems described the mountains and rivers around the pavilions with rather factual depictions. The writers became one with nature within the literary space of the riverside pavilions despite the fast-paced social circumstances of the 19th century. The poetry depicting the eight pavilions existed as differentiated local literature of a community. In order to identify the substance and significance of local literature, it is necessary to divide the region into several towns and study each genre, time, and writer separately to combine and compare the findings. In this respect, the findings of this study would be critical for identifying the local literature of Jangheung.