메뉴 건너뛰기
.. 내서재 .. 알림
소속 기관/학교 인증
인증하면 논문, 학술자료 등을  무료로 열람할 수 있어요.
한국대학교, 누리자동차, 시립도서관 등 나의 기관을 확인해보세요
(국내 대학 90% 이상 구독 중)
로그인 회원가입 고객센터 ENG
주제분류

추천
검색
질문

논문 기본 정보

자료유형
학술저널
저자정보
최은지 (원광디지털대학교)
저널정보
사단법인 한국언어학회 언어학 언어학 제77호
발행연도
2017.4
수록면
3 - 24 (22page)

이용수

표지
📌
연구주제
📖
연구배경
🔬
연구방법
🏆
연구결과
AI에게 요청하기
추천
검색
질문

초록· 키워드

오류제보하기
This study aims to investigate errors of Chinese Korean language learners using genitive particles focusing on presence or absence of it. Korean genitive particle ‘ui’ have the function modify the substantive by being attached to preceding substantive. There are four of conditions based on the presence of ‘ui’ between two substantives. They are the condition of obligatory absence of ‘ui’, arbitrary presence of ‘ui’, and obligatory presence of ‘ui’. Furthermore, these conditions show different aspects between more than three substantives. In this study, oral presentation transcription of Chinese Korean language learners are analysed focusing on errors of presence or absence of genitive particle. As a result, there are rare errors in the conditions of obligatory absence and arbitrary presence of ‘ui’. But in the condition of obligatory presence of ‘ui’, there are relatively lots of errors compared with other conditions. And between more than three substantives, it is showed high error rate approximately 35%. Especially, the errors by deleting ‘ui’ in the condition that they should use it is extremely more than the errors by adding ‘ui’ in the condition of absence or ellipsis. It is assumed because Chinese learners are not familiar in using particles of Korean influenced by their native language. These results tells us it is important to teach Chinese learners the conditions of presence or absence of ‘ui’.

목차

1. 서론
2. 선행연구
3. 관형격조사의 실현 양상
4. 관형격조사의 첨가 및 누락 오류
5. 결론
참고문헌
〈Abstract〉

참고문헌 (0)

참고문헌 신청

함께 읽어보면 좋을 논문

논문 유사도에 따라 DBpia 가 추천하는 논문입니다. 함께 보면 좋을 연관 논문을 확인해보세요!

이 논문의 저자 정보

이 논문과 함께 이용한 논문

최근 본 자료

전체보기

댓글(0)

0

UCI(KEPA) : I410-ECN-0101-2018-710-000881612