본 연구의 목적은 그래픽디자인 평면에서 기술 발달에 따라 형식이 어떻게 분화되는지, 그리고 그 특징은 무엇인지를 연구해 이 분야의 교육 체계와 학문적 기초를 다지는 것이다. 연구 방법은 그래픽디자인 평면 (2차원)에 형식으로 추출되어 보이는 1, 2, 3, 4차원과 공감각적 표현이 기술 발달과 그 특성에 따라 어떻게 분화되는지를 타이포그래피적 관점에서 논하는 것이다. 논의 전개를 위해 먼저 그래픽디자인(Graphic De/sign) 용어를 ‘기호의 재구성’ 측면에서 논하고, 형식이 위치하는 평면과 그것을 보는 시점에 관해 한정하였다. 2장에서는 이론적 배경으로 ‘그래픽디자인 평면, 형식 분화의 변인으로서 미디어 기술과 시점’을 논의했다. 2장의 내용을 기반으로 3장에서는 기술 발달에 의한 그래픽디자인 평면의 형식 분화를 ① 최소 단위 분화, ② 2차원적 형식 분화, 시점에서 느껴지는 ③ 3차원적, 시간적, 공감각적 분화 등으로 나누어 분화의 형식을 논하였다. 이를 통해 살펴본 분화의 특징을 연구자는 4장에서 ① 형식 제어의 디테일 증가, ② 재구성과 복제 속도증가, ③ 리얼리티 차원으로의 회귀화(回歸化), ④추출을 통한 정보화, ⑤ 평면과 시점의 공진화와 양식화 등으로 나누어 정리했다. 결론적으로 미디어 기술 발달이 그래픽디자인 평면형식 분화의 주된 요인이었다. 더불어 그 평면을 보는 시점의 인간에게 평면의 형식이 지각 체제화되어 내면화되면 기술이 발달해도 평면의 형식 분화에 재매개(Remediation) 되어 공진화(共進化, Coevolution)했다. 또한, 미디어 기술과 인간의 한계 내에서 평면으로 추출된 ‘글자’와 ‘시각 이미지’는 기술과 시대 상황이 주어지면 리얼리티 공간으로 회귀화되려는 가능태였다. 이처럼 연구자는 ‘기술발달에 의한 그래픽디자인 평면의 형식 분화와 그 특징’을 논하여 디자인교육과 학문발전에 이바지하고자 한다. 그러나 미디어 관련 디지털기술은 급속도로 발달하고 있어 2차원 평면에 한정해 바라본 본 논문 관련 내용은 필요한 것이나 충분한 것은 아니다.
This study aims to strengthen the education system and academic foundation of this field by investigating how form is differentiated in a graphic design plane with technological developments and what its characteristics are. The study method is to discuss, in the typographic point of view, how one, two, three and four dimensions and synesthetic expressions, which are extracted and shown as a form in the second dimensional graphic design plane, are differentiated according to technological developments and its characteristics. The study discussed the term graphic de/sign in terms of “reconstruction of symbols” and limited the discussion to the plane where the form is located, as well as its point of view. In Chapter 2, “media technology and viewpoint as a variable of the differentiation of the form of the graphic design plane” were discussed as theoretical background. Based on the content of Chapter 2, Chapter 3 discussed the form by dividing the differentiation of the form of the graphic design plane according to technological developments into (1) minimum-unit differentiation, (2) two-dimensional form differentiation, and (3) three-dimensional, temporal and synaesthetic differentiation. In Chapter 4, the researcher organized the characteristics of differentiation discussed in the previous chapter by dividing them into (1) increased details of control of form, (2) increased speed of reconstruction and copy, (3) returning to the dimension of reality, (4) informatization through extraction, and (5) coevolution and stylization of plane and viewpoint. In conclusion, media technology development has been a main factor of the differentiation of the form of graphic design plane. With this, as the form of plane became perceptual organization and internalization for a human at the time when he/she viewed the plane, it was reparameterized and coevolved by the differentiation of the form of plane despite technology development. Also, ‘letters’ and ‘visual images’ extracted onto plane within media technology and human limits were potentiality that tended to expand into reality space when technology and time situation were given. In this way, the researcher wishes to contribute to design education and academic development by discussing “the differentiation of the form of the graphic design plane according to technological developments and its characteristics.” However, since media-related digital technology is developing rapidly, the content of this study, which is limited to a two-dimensional plane, is necessary but not sufficient.