이 연구는 전문직 종사자인 간호관리자의 사례를 통하여, 간호관리자가 학습과 경력개발의 주체로서 병원조직이라는 학습환경 안에서 어떠한 학습 양상을 보이는지를 분석하기 위한 것이다. 이 같은 연구목적을 실현하기 위하여, 상급종합병원에서 최소 임상경력 20년 이상, 관리자경력 10년 이상을 갖고 있는 간호관리자 10명을 대상으로 심층면담을 통한 사례연구를 실시하였다. 분석 결과, 연구참여자들이 주도적 학습자와 비주도적 학습자의 두 성향으로 나누어지고, 병원조직 역시 초대형병원이 촉진적 학습환경인 반면에 중대형병원의 경우는 그렇지 못한 것으로 나타났다. 이에 따라, 간호관리자들이 경력개발과정에서 보여주는 학습활동양상을 ‘조직혁신형’, ‘전문학습형’, ‘과업완수형’, ‘인정추구형’의 네 유형으로 범주화하였다. 이러한 연구결과는 경력개발과정에서 개인의 특성은 조직맥락과 상호작용하면서 고유한 학습활동의 다양한 변주를 만들어가고 있음을 보여준다.
This study aims to explore the learning aspects of the nurse managers as the subjects of the continuing learning and career development in the organizations. A case study design is used to gain an in-depth understanding of experiences of nurse managers who have worked more than 10 years as a nurse manager and over than 20 years as a clinical nurse.
Semi-structured interviews of ten nurse managers were conducted for the data collection.
The results of the study indicate there are four types of learning aspects in the career development of nurse managers. They are the types of ‘Organization Innovation’, ‘Professional Learning’, ‘Performance Completion’ and ‘Pursuit of Recognition’. This categorization is based on the disposition of individual career orientation and the characteristics of organizations as the learning environment These results suggests that the meaning of subjectivity in career development process has to be analyzed in the organizational context The individual career orientation and core value on their own career are the critical factors of career development process, but it is revealed as the various aspects in the contextual influences.