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Structural relationships of local foods of winter olympic special region on regional image, food tourism, revisit intention, and regional reactivation - regional reactivation strategy through the continuous attraction of the tourists after winter olympic games -
동계올림픽 특구의 향토음식이 지역이미지, 음식관광 및 재방문의도, 지역 활성화에 미치는 구조관계 연구 : 동계올림픽 개최 후 관광객의 지속적 유치를 통한 지역 활성화 전략
Structural relationships of local foods of winter olympic special region on regional image, food tourism, revisit intention, and regional reactivation - regional reactivation strategy through the continuous attraction of the tourists after winter olympic games -
The purpose of this study was to explore the structural relationships of traditional local foods of the host city, Pyeongchang, for the 2018 Winter Olympics on regional image, food tourism, revisit intention, and regional reactivation. This article targeted tourists, who have experience eating traditional local foods of Kangwon province, where Peyongchang is located. The respondents were all tourists who visited Kangwon, South Korea. Data were collected via a self-description questionnaire from March 6th, to April, 15, 2017. A total of 400 questionnaires were collected and 355(89%) valid samples were analyzed using the SPSS 21 and AMOS 11 programs to test the hypotheses of this research. The study results can be summarized as follows: First, the traditional local foods (i.e., uniqueness, quality and taste, food image) are directly and positively related to regional image (i.e., traditional image, environmental and cultural image) with the exception of uniqueness and environmental and cultural image. Second, the traditional local foods are positively related to food tourism (i.e., release tension, atmosphere, beautiful scenery, and cultural experience). Third, the regional image is also directly and positively related to food tourism, revisit intention (i.e., revisit Kangwon province, will try the traditional local food again, positively tell others) and Regional Reactivation (i.e., contributes to local income, employment, and sales volume). Implications of this article provide insightful theoretical contributions.
본 연구는 2018동계올림픽 특구의 향토음식이 지역이미지, 음식관광, 재방문의도, 지역 활성화에 미치는 영향관계를 파악하여, 향후 동계올림픽 개최 후 관광객의 지속적 유치를 통한 지역 활성화에 기여할 수 있는 시사점을 도출하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위하여 2017년 3월 6일∼4월 15일(약 40일)까지 설문조사를 실시하였으며, 수집된 자료는 SPSS 21.0 프로그램과 AMOS 11.0 프로그램을 이용하여 분석을 실시하였다. 분석결과 첫째, 선행연구를 중심으로 향토음식 요인(고유성, 품질과 맛, 음식이미지), 지역이미지 요인(전통이미지, 환경과 문화이미지), 음식관광요인, 재방문의도요인, 지역활성화 요인을 도출하였다. 둘째, 향토음식이 지역이미지에 미치는 영향관계에서 고유성, 품질과 맛, 음식이미지 등 모든 향토음식 요인이 지역이미지에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났지만, 고유성은 지역이미지 요인 중 환경과 문화적 이미지에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 향토음식이 음식관광에 미치는 영향관계에서 고유성, 품질과 맛, 음식이미지 등 모든 향토음식 요인이 음식관광에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 넷째, 지역이미지가 음식관광, 재방문의도 및 지역 활성화에 미치는 영향관계에서 지역이미지는 음식관광, 지역 활성화, 재방문의도에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 음식관광이 재방문의도 및 지역 활성화에 미치는 영향관계에서 음식관광은 재방문의도와 지역 활성화에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다. 또한 재방문의도가 지역 활성화에 미치는 영향관계에서 재방문 의도는 지역 활성화에 정(+)의 영향을 미치고 있는 것으로 나타났다.
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